Online kijker FOX Sports krijgt advertenties op maat te zien

Het is de eerste zender in Nederland met dynamic ad insertion (DAI).

Fox Sports

FOX Sports abonnees kunnen sinds het begin van het nieuwe Eredivisieseizoen als ze online naar de zender kijken andere reclameblokken zien dan op tv. Dat kan met dynamic ad insertion (DAI), waarmee je digitale advertenties in een live tv-stream kunt plaatsen. Zo worden de reclameblokken relevanter voor de kijker. 

FOX Sports 1 is de eerste zender die in Nederland gebruik maakt van deze vorm van addressable tv.


De techniek waarmee de commercials worden vervangen komt gedeeltelijk  van Yospace, onderdeel van RTL Group. RTL BrandDeli is verantwoordelijk voor de spot- en online reclameverkoop van FOX Sports en biedt de mogelijkheid om digitale commercials bij de live tv-streams van de voetbalwedstrijden af te stemmen op specifieke kenmerken van doelgroepen.

Volgens Susan van Geenen, VP Media Networks, The Walt Disney Company Benelux is twee jaar geleden al begonnen met de implementatie van Dynamic Ad Insertion. 

Addressable tests

BrandDeli experimenteerde al eerder met FOX Sports in addressable tv. Vorig jaar zomer werd al een volledig adressable reclameblok uitgezonden. 

In de Nederlandse tv-markt wordt al lang gesproken over addressable tv, maar voorlopig zijn de initiatieven gefragmenteerd. Talpa Network kondigde vorig jaar een samenwerking aan met KPN in op reclame op maat. KPN stelt de profielsegmenten beschikbaar op basis van kenmerken als adres, geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling en kijkgedrag. Talpa Network koppelt deze profielen aan (voor de kijker) relevante reclames die KPN vervolgens via de tv-ontvanger uitserveert in de reclameblokken. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie