Overslaan en naar de inhoud gaan

Ondernemingsraden RTL Nederland en Talpa Network akkoord met fusie

Partijen hopen samensmelting in eerste helft 2022 af te ronden, nog geen oordeel ACM.
RTL Talpa
RTL Talpa

Marktmacht

De in juni aangekondigde fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network mag doorgaan van de ondernemingsraden van beide bedrijven. Het positieve advies van beide OR's betekent dat de twee mediabedrijven een handtekening onder hun akkoord kunnen zetten. Het betekent nog niet dat de fusie definitief is. De Autoriteit Consument & Markt buigt zich nog over de plannen.

related partner content for mobile comes here

Marktmacht

Hoewel RTL Nederland en Talpa Network zeggen te verwachten het hele fusieproces in de eerste helft van volgend jaar af te hebben gerond, is het nog allerminst zeker dat ACM zonder slag of stoot akkoord gaat. Adverteerdersbond bvA en mediabureaus zijn kritisch op de voorgenomen fusie, met name over de marktmacht die zal ontstaan. Zo heeft het fusiebedrijf straks bijvoorbeeld negen lineaire tv-zenders en vier FM-radiozenders tot zijn beschikking. 

GroupM laat weten uiteraard bezorgd te zijn over de impact op het tv-landschap. 'Voor adverteerders moet er een evenwichtige markt zijn.'

RTL Group houdt na de samenvoeging een belang van 70 procent in RTL Nederland. John de Mol krijgt een belang van 30 procent.

Wanneer de ACM uitspraak doet, is nog niet bekend. Woordvoerster Saskia Speelman laat weten 'hier nog niets over te kunnen zeggen'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in