Sanoma Media Netherlands - waaronder onder meer de magazinetitels, NU.nl en Scoupy vallen - heeft in 2019 de omzet en winst zien teruglopen. De netto omzet kwam uit op 368 miljoen euro, in 2018 was dat nog 424 miljoen. In 2019 werd allereerst Mood for Magazines (Linda.) aan Talpa Network verkocht en vervolgens werd in december bekend dat DPG Media Netherlands de hele mediatak overneemt. Dat werkt door in de cijfers.
De operationele EBIT was 70 miljoen euro (2018: 80) in 2019. Het nettoverlies was bijna 50 miljoen euro (+53 in 2018). Oorzaak is een afwaardering van ruim 115 euro. Een groot deel daarvan komt door het afstoten van Sanoma Media Netherlands.
Medewerkers Sanoma
Volgens Sanoma gaan de 922 werknemers mee naar DPG Media, maar dat kijkt als de operatie is afgerond nog naar de invulling. Het jaarrapport van Sanoma meldt dat de transactie naar verwachting uiterlijk tijdens het derde kwartaal van dit jaar moet zijn afgerond.
President en CEO Susan van Duinhoven laat weten dat de Finse uitgever zich met focus op educatie en de media-operatie in het 'thuisland' opmaakt voor verdere groei. Sanoma gaat met de opbrengsten van de verkoop van de Nederlandse mediatak - 460 miljoen eiuro - de schuldenlast verlagen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!