Zowel NRC als Het Financieele Dagblad lijken te profiteren van de nieuwshonger tijdens de coronacrisis. NRC meldt een verdrievoudiging van de instroom van abonnees, FD is voor het eerst in zijn bestaan door de grens van 100.000 betalende abonnees gegaan.
Commercieel directeur Madelon Fortuin van NRC zegt dat het mediabedrijf momenteel vaker zelf contact met de lezers zoekt. 'In de vorm van (nieuws)brieven, telefoontjes en via Whatsapp, juist omdat we weten dat die behoefte hieraan zo groot is in deze periode van social distancing en stay@home. En dat wordt bijzonder gewaardeerd door onze lezers. Nooit eerder hadden we zo weinig opzeggingen, zo veel nieuwe abonnees én – net zo waardevol - kregen we zoveel complimenten en steunbetuigingen.'
Meer leesminuten
Fortuin constateert dat naast de verdrievoudiging van de instroom van het aantal nieuwe abonnees het aantal leesminuten per dag meer dan verdubbeld is: van 908.000 naar 2.144.000. 'Daarnaast heeft meer dan 90 procent van onze abonnees in de afgelopen maand ook een account om nu ook online te kunnen lezen.'
Het aantal bereikte unieke bezoekers per week (6+) steeg 81 procent (van 1.373.000 voor de crisis tot 2.491.00 in week 12, de meest recent gemeten week. Er was een stijging van 82 procent in het totaal gemiddelde weekbereik (13+): van 9,3 procent voor de crisis tot 16,9 procent in week 12. In de specifieke doelgroep AB1 waar NRC zich op richt zijn er ook forse stijgingen van meer dan 90 procent in bereik en gemiddeld weekbereik.
FD
Het Financieele Dagblad, krant en website samen, hebben op dit moment 101.686 abonnees. Daarmee heeft het FD een in 2015 geformuleerde doelstelling gehaald.
'We hebben destijds uitgerekend hoe veel abonnees we moeten hebben om voor ons voortbestaan onafhankelijk te zijn van printadvertenties door de week. Daar is toen het getal van 100.000 uitgekomen', zegt Eugenie van Wiechen, directeur van de FD Mediagroep.
Volgens Van Wiechen is de groei te danken aan verschillende factoren, zoals in 2011 als eerste in Nederland overgaan op een betaalmuur, vervolgens 'digital first' en later 'digital only'. Tot slot bleef FD investeren in print.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!