Overslaan en naar de inhoud gaan

NRC verdrievoudigt instroom abonnees, FD door grens 100.000

Nieuwsmedia lijken te profiteren van nieuwshonger coronacrisis.
NRC
© ANP
NRC
© ANP

Zowel NRC als Het Financieele Dagblad lijken te profiteren van de nieuwshonger tijdens de coronacrisis. NRC meldt een verdrievoudiging van de instroom van abonnees, FD is voor het eerst in zijn bestaan door de grens van 100.000 betalende abonnees gegaan.

Commercieel directeur Madelon Fortuin van NRC zegt dat het mediabedrijf momenteel vaker zelf contact met de lezers zoekt. 'In de vorm van (nieuws)brieven, telefoontjes en via Whatsapp, juist omdat we weten dat die behoefte hieraan zo groot is in deze periode van social distancing en stay@home. En dat wordt bijzonder gewaardeerd door onze lezers. Nooit eerder hadden we zo weinig opzeggingen, zo veel nieuwe abonnees én – net zo waardevol - kregen we zoveel complimenten en steunbetuigingen.'

related partner content for mobile comes here

Meer leesminuten

Fortuin constateert dat naast de verdrievoudiging van de instroom van het aantal nieuwe abonnees het aantal leesminuten per dag meer dan verdubbeld is: van 908.000 naar 2.144.000. 'Daarnaast heeft meer dan 90 procent van onze abonnees in de afgelopen maand ook een account om nu ook online te kunnen lezen.'

Het aantal bereikte unieke bezoekers per week (6+) steeg 81 procent (van 1.373.000 voor de crisis tot 2.491.00 in week 12, de meest recent gemeten week. Er was een stijging van 82 procent in het totaal gemiddelde weekbereik (13+): van 9,3 procent voor de crisis tot 16,9 procent in week 12. In de specifieke doelgroep AB1 waar NRC zich op richt zijn er ook forse stijgingen van meer dan 90 procent in bereik en gemiddeld weekbereik.

FD

Het Financieele Dagblad, krant en website samen, hebben op dit moment 101.686 abonnees. Daarmee heeft het FD een in 2015 geformuleerde doelstelling gehaald. 

'We hebben destijds uitgerekend hoe veel abonnees we moeten hebben om voor ons voortbestaan onafhankelijk te zijn van printadvertenties door de week. Daar is toen het getal van 100.000 uitgekomen', zegt Eugenie van Wiechen, directeur van de FD Mediagroep.

Volgens Van Wiechen is de groei te danken aan verschillende factoren, zoals in 2011 als eerste in Nederland overgaan op een betaalmuur, vervolgens 'digital first' en later 'digital only'. Tot slot bleef FD investeren in print.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in