NPO Radio groeit zesde jaar op rij. Dat blijkt uit een analyse van de NPO. In de luistercijfers van november en december van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) gaat de zender daarnaast ruim aan kop in de doelgroepen 10+, 25-67, 25-45 en 20-49.
Terugkijkend naar 2023 zijn er mooie cijfers voor NPO Radio. NPO Radio 1, 2, 4 en 5 en NPO 3FM behaalden in 2022 een gezamenlijk luistertijdaandeel van 32,3%. Dit betekent dat de NPO-radiozenders voor het zesde jaar op rij groeien. NPO Radio 2 is daarnaast voor het vijfde jaar op rij de best beluisterde zender van Nederland met een luistertijdaandeel van 13,4%.
Jurre Bosman, directeur Audio NPO, zegt hierover: ‘Deze luistercijfers geven een bevestiging dat de publieke omroep de goede dingen doet en daar ben ik blij mee. De omroepen bieden journalistiek en cultuur van hoge kwaliteit en weten daar ieder jaar weer meer luisteraars mee te bereiken’.
NPO Radio 2 marktleider in verschillende doelgroepen
Inzoomend op november en december ziet NPO Radio 2 de effecten van de Top 2000. Hét radio-evenement van het jaar is elk jaar goed voor hoge cijfers en dat is deze editie niet anders. In 10+ is de zender met afstand marktleider met een marktaandeel van 17,7%, een stijging van 5,2% ten opzichte van de vorige meetperiode. Ook in andere doelgroepen staat de Top 2000-zender aan top. Bij zowel de doelgroep 25-67 als de doelgroep 25-45 is NPO Radio 2 de best beluisterde zender deze meetperiode, met respectievelijk 19,6% en 19,7% luistertijdaandeel. Daarnaast behaalt NPO Radio 2 deze keer ook een koppositie in 20-49 met een aandeel van 18,6%.
NPO 3FM groeit in 25-45 na Serious Request
Naast de NPO Radio 2 Top 2000 had ook NPO 3FM een groots decemberevent: Serious Request, goed voor een totaalbereik van circa 7,5 miljoen mensen. De zender ziet deze meetperiode een relatieve stijging van 30% in de doelgroep 25-45 ten opzichte van vorig jaar en behaalt hier nu een luistertijdaandeel van 5%. Hiermee zet 3FM de eerder ingezette stijging in deze doelgroep door. In 10+ noteert de zender een lichte daling, van 2,6% naar 2,5%. Dit geldt overigens voor de meeste zenders: alleen NPO Radio 2, Radio 10 en Sky Radio stijgen deze periode in 10+.
Nieuw jaar, nieuwe kansen
NPO Radio sluit het jaar dus knallend af, maar kan ook uitkijken naar een spetterend 2023. Daarmee komen er ook weer mooie kansen aan voor merken. Als eerste op de agenda? De Provinciale Statenverkiezingen in maart. Hier zal NPO Radio 1 traditiegetrouw veel aandacht aan besteden. Heb je interesse om met jouw merk of organisatie hierbij aanwezig te zijn? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.
Interesse in een van de andere zenders? Kijk hier voor meer informatie over de programmering van alle NPO-radiozenders.
Vanaf 1 februari nieuwe luistercijfers
Behalve nieuwe kansen, betekent het nieuwe jaar ook een nieuwe meetmethode voor de luistercijfers van de Nederlandse radiozenders. Afgelopen 1 januari is het nieuwe Nationaal Luister Onderzoek gestart, als onderdeel van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Sinds dat moment worden de luistercijfers op een nieuwe manier gemeten, wat mogelijkheden biedt voor het strategisch inplannen van radiocampagnes. Wil je daar meer over weten? Lees dan hier verder.
Op 1 februari zijn de eerste luistercijfers via deze methode beschikbaar, waarna ze wekelijks door het NMO worden gepubliceerd. Ster zal daarom op zoek gaan naar een nieuwe manier van het delen van relevante en interessante cijfers met haar relaties.
Voor meer informatie over het nieuwe luisteronderzoek kan je terecht op de website van het NMO.
Horen we jouw merk dit jaar op NPO Radio?
De NPO-radiozenders gaan met knalgroene cijfers 2023 in. Voor het nieuwe jaar staan er daarnaast weer volop goed beluisterde programma’s en evenementen op de planning. Dit biedt kansen voor jouw merk. Wil je meer weten over wat NPO Radio voor jouw merk kan doen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!