NLO: Nederland heeft geen jongerenradiozender

Bij geen enkele radiozender bestaat meer dan 25 procent van de luisteraars uit minderjarigen, aldus Nationaal Luister Onderzoek.

Geen enkele Nederlandse radiozender is aan te merken als een jongerenzender. Dat concludeert Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) op basis van jaarlijks onderzoek door Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Bij geen van de radiozenders is gemiddeld meer dan 25 procent van het totale luisterpubliek minderjarig. 

De vaststelling dat er geen jongerenradiozenders zijn, is interessant voor adverteerders in bepaalde sectoren. Zo ook de STIVA, dat gezien de conclusie van NLO op alle zenders na 21:00 alcoholreclames mag uitzenden. Hierbij gelden aanvullende voorwaarden. 

Geen alcoholreclame op Nickelodeon en Disney Channel

De STIVA heeft Stichting Kijk Onderzoek (SKO) laten onderzoeken of er jongerentelevisiezenders zijn. Hierbij gelden dezelfde criteria als voor een jongerenradiozender. SKO wijst Nickelodeon en Disney Channel aan als jongerentelevisiezenders. Op deze twee tv-zenders mogen in 2022 daarom geen alcoholreclames uitgezonden worden. 

Bereik alcoholreclames onder jongeren daalt

Onlangs was de STIVA in het nieuws omdat het had laten onderzoeken hoeveel alcoholreclames minderjarigen tegenwoordig zien. De betreffende reclamecode schrijft voor dat alcoholreclames verboden zijn rondom tv-programma's met meer dan 25 procent minderjarige kijkers. In 2020 kregen minderjarigen gemiddeld 2,6 seconden alcoholreclame op tv per dag te zien. De STIVA noemt dat in perspectief 'verwaarloosbaar'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie