Daartoe roept het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in een nieuwe campagne op. Want als je hardop zegt dat je de Bob bent, dan schept dat voor iedereen duidelijkheid over je voornemen om geen alcohol te drinken en veilig terug te rijden.
In de campagne komen voor iedereen herkenbare situaties aan de orde, waarin een automobilist op een verrassende en ludieke manier ‘hardop’ aan zijn sociale omgeving laat weten dat hij Bob is en dus een non-alcoholisch drankje wil.
Ongeveer 40 procent van autorijdende horeca- en sportkantinebezoekers rijdt zonder passagiers heen en terug. Daarom is het handelingsperspectief om jezelf kenbaar te maken als Bob ook relevant voor alleenrijdende automobilisten. Hoe meer mensen van je voornemen weten, hoe makkelijker het wordt om je eraan te houden.
Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa hebben de campagne ontwikkeld. Deze bestaat naast tv-commercials ook uit een online, outdoor en radio campagne.
Joeri Jansen, creative Director Roorda Reclamebureau: 'Door de gezellige sfeer en groepsdynamiek is de verleiding om alcohol te drinken groot. Om die te kunnen weerstaan introduceren we in deze campagne een extra hulpmiddel voor automobilisten, in aanvulling op de traditionele Bob-afspraak: "Maak op een zo vroeg mogelijk moment kenbaar dat je Bob bent". Hoe meer mensen weten dat je Bob bent hoe makkelijker het is om je aan je voornemen te houden.'
Credits
Bureau: Roorda Reclamebureau (i.sm. Tabula Rasa)
Strategie: Christine Swankhuisen en Tim de Jong (Tabula Rasa)
Creatie: Joeri Jansen, Marco Sluijter en Tomas Minken
Account: Judit de Graaff en Donna Zweevel
Verantwoordelijk bij klant: Koos Tamis (Min.I&M), Michiel Dammen (DPC) en Marcel de Jong (DPC)
Regie: Rick Lenzing (In case of fire)
Postproductie: The Compound en Captcha
Sound design: Studio de keuken
Producer bureau: Marcel Ossendrijver
Online strategie en productie: Claire du Pon
Design: Jorn Slotboom