De netto mediabestedingen zijn in 2020 gedaald met 6,3 procent tot 4,4 miljard euro. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2020 dat Nielsen binnenkort publiceert. De bestedingen zijn door de coronacrisis terug op het niveau van 2016. Sinds dat jaar stegen de netto mediabestedingen jaarlijks gemiddeld met ruim 90 miljoen. Die groei is door de coronacrisis in één jaar teniet gedaan.
De impact van covid19 was uiteraard groot, maar verschilde sterk per mediumtype. Out-of-home en bioscoop zagen, zoals verwacht, de reclame-inkomsten het sterkst afnemen als direct gevolg van de maatregelen rond het coronavirus. Alleen de bestedingen aan online advertising namen ondanks de pandemie toe.
GroupM had eerder een daling van 5,8 procent voorzien in 2020.
Daling bestedingen bij crisis in 2009 twee keer zo groot
Per saldo namen de totale netto mediabestedingen in 2020 af met 294 miljoen euro. Dat was het resultaat van een daling van 452 miljoen bij offline media en een stijging van 158 miljoen bij online. De daling van 6,3 procent van de totale netto mediabestedingen in 2020 was groot, maar in 2009 tijdens de kredietcrisis was de afname van de reclame-uitgaven met 12,4 procent bijna twee keer zo groot.
Tv en radio
De totale tv-schermtijd nam in 2020 door covid19 toe, maar de netto mediabestedingen aan televisie daalden desondanks fors met 9,2 procent. Radiozenders zagen hun inkomsten uit commercials afnemen met bijna 17 procent, ondanks dat de luistertijd toenam. Veel adverteerders annuleerden hun campagnes uit onzekerheid over de pandemie, maar ook de sluiting van winkels en horecagelegenheden en de toeristenbranche die vrijwel volledig tot stilstand kwam leidden ertoe dat broadcasters de toegenomen kijk- en luistertijd niet konden verzilveren.
Grootste daling bij out-of-home en bioscoop
De grootste krimp van de mediabestedingen was te zien bij out-of-home en bioscoop. Bij out-of-home gaat het volgens Nielsen om -35 procent, de bestedingen aan bioscoopreclame daalden met meer dan 70 procent.
Print en folders leveren fors in
De bestedingen aan print nemen sinds lange tijd jaarlijks af, in 2020 was dat met 22,6 procent nog eens extra sterk. Wel waren er behoorlijke verschillen. Dagbladen hadden een afname van 15 procent, huis-aan-huisbladen zagen de advertentie-inkomsten met ruim een derde krimpen, magazines met -22 procent.
Online voor het eerst groter dan offline
Voor het eerst gingen met bijna 52 procent meer mediabestedingen naar online dan naar offline mediumtypen. Vorig jaar bedroeg het aandeel van online nog 45 procent. Het was de afgelopen jaren feitelijk alleen wachten op deze kentering, maar door covid19 had deze misschien een of twee jaar eerder plaats dan verwacht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!