De bestedingen komen uit op 323 miljoen euro in het derde kwartaal. Dat meldt IAB Nederland vandaag in haar Online Ad Spend Study, in samenwerking met Deloitte.
Search en display
Search advertising groeide met 10 procent naar 149 miljoen. Het blijft de grootste categorie met een aandeel van 46 procent. Display groeide met 13 procent naar 130 miljoen euro (aandeel in het totaal is 40 procent). Bij classifieds was de groei 9 procent naar 44 miljoen.
De omzet in display advertising groeide in het eerste halfjaar van 2014 nog met 16% ten opzichte van dezelfde periode in 2013.
Programmatic
Programmatic trading vergrootte in het derde kwartaal het aandeel naar 32 procent over alle display advertising. Binnen display is online video de snelst groeiende categorie met een stijging van 16 procent aan inkomsten in Q3, gevolgd door ‘embedded’ met 15 procent groei.
Mobiel
Mobiel is het best presterende medium met een bijna verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar: 91 procent. In display advertising heeft mobiel inmiddels een aandeel van 16 procent.
CPM en Affiliate
CPM is nog steeds het meest gebruikte afrekenmodel (62 procent). Dat aandeel is vrijwel gelijk aan het tweede kwartaal (63 procent).
Affiliate kwam uit op 31 miljoen euro, een groei van 9 procent ten opzichte van Q3 vorig jaar.
Nederlandse online advertentiebestedingen in derde kwartaal +11%
Met 11 procent groeide de online advertentiemarkt in Nederland minder snel dan aan het begin van het jaar.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement