NDP Nieuwsmedia is positief gestemd om het voornemen van het kabinet om toe te werken naar een reclamevrije publieke omroep. Vorige week kwam mediaminister Arie Slob met zijn langverwachte visie op de toekomst van het publieke omroepbestel, waarin hij vier scenario's schetste voor beperking en op termijn gehele afschaffing van Ster-reclame. Een eerste stap is dat vanaf 2021 de reclame op de publieke televisiezenders voor acht uur ‘s avonds verdwijnt en online helemaal.
NDP Nieuwsmedia vindt de plannen goed, omdat 'duale financiering van de publieke omroep – rijksbijdrage én reclame-inkomsten – bij marktpartijen op weerstand stuit. Het maakt de publieke omroep onnodig marktverstorend.'
De brancheorganisatie voor nieuwsmediabedrijven heeft onder meer de Persgroep, TMG, RTL Nederland, Sanoma en ANP als leden.
Negatief
Eerder lieten verschillende branchepartijen zich negatief uit over de plannen van het kabinet, zoals de BVA, PMA en verschillende mediabureaus.
Volgens Ster-directeur Frank Volmer gaat het voornemen om reclame op de publieke omroep voor acht uur ‘s avonds te verbieden veel meer kosten dan berekend. 'Geen 60 miljoen euro maar tussen de 80 en 90 miljoen euro.' Hij dringt in een brief aan minister Slob en de voltallige ministerraad aan op uitstel van een beslissing over de toekomst van Ster-reclame 'zodat er helderheid kan ontstaan over de cijfers'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!