Must read: ‘Vagina’s Untold’
Op het snijvlak van creativiteit, kunst en vrouwelijkheid presenteren Sandrine Le Goff en Jessica Kersten van Cloudfactory het intieme kunstproject en boek: ‘Vagina’s Untold’. Met deze ode aan het vrouwelijke geslachtsdeel willen ze aandacht vragen voor hedendaagse taboes rondom vrouwelijkheid.
Het boek bestaat uit heel diverse verhalen, gedichten en kunstfoto’s, uitgebracht in een met zorg gedrukte, gelimiteerde oplage. De presentatie van het boek vond, hoe toepasselijk, plaats op internationale vrouwendag en werd luister bijgezet door de tentoonstelling van de gebundelde kunstwerken.
De twee kunstenaressen, Le Goff en Kersten, die met creatief bureau Cloudfactory hun sporen hebben verdiend in de door mannen overheerste reclamewereld, hebben voor het thema ‘female empowerment’ gekozen omdat ze naar eigen zeggen inmiddels in de positie verkeren om vrouwen te steunen en ze te inspireren om te geloven in zichzelf.
Vijf jaar geleden geleden ontstond het idee voor Vagina’s Untold al en nu vertelt het de persoonlijke verhalen van 33 vrouwen op een zelden vertoonde manier in woord en beeld. De makers hopen hiermee op positieve wijze de dialoog te openen over vrouwen in het post-me too-tijdperk. (PE)
Bestellen? www.vaginasuntold.com ISBN number: 9789090329437
Must do: Kroon op die scriptie
Vele marketeers volgen een opleiding en zitten zo in de avonduren te zwoegen om bij te blijven. De geschreven scriptie zorgt voor het felbegeerde diploma of certificaat, maar verdwijnt vervolgens vaak onderin een la. Vanaf 2021 niet meer, want dan wordt er een extra award toegevoegd aan de Dutch Marketing Awards, de SRM Scriptie Award.
Omdat marketing als vakgebied continu in ontwikkeling is, moet iedere professional blijven leren, vindt ook Maarten Nijboer, directeur van SRM: ‘Wij vinden wij het heel belangrijk om ontwikkeling en een leven lang leren te stimuleren, om zo het vakgebied, en de marketing- en communicatieprofessionals verder te helpen. Daarom hebben wij de SRM Scriptie Award geïnitieerd. De nominatie voor de SRM Scriptie Award is de kroon op de studie.’
De Scriptie Award is specifiek bedoeld voor professionals die naast hun werk een opleiding volgen en daarvoor een scriptie schrijven. De award is een gezamenlijk initiatief van DMA en SRM, de opleider voor marketing- en communicatieprofessionals. (SvN)
Inzenden kan vanaf november via Dutchmarketingawards.nl.
Must read: From Cold Case to Gold Case
Voor creatieven die goed zijn in concepten bedenken, maar minder goed in storytelling is daar ‘From Cold Case to Gold Case’, het handboek voor casestudyfilms. Auteur Peter Ampe combineert vijftien jaar juryervaring met scherpe analyses van bekroonde cases. De gids is gebaseerd op het inzicht dat casestudy-films veel gemeen hebben met korte films. Of, zoals Ampe zelf zegt: ‘Een casefilm is een documentaire van een campagne en zijn elementen.’ Je leert van copywriter naar scenarioschrijver te gaan en plot, genre en structuur te gebruiken. Zo wordt zelfgenoegzaam meeslepend, rommelig naadloos – en evolueert een case naar een verhaal. Een essentiële tool voor elke reclameprofessional om betere casestudy-films te maken. Voor wie alvast benieuwd is naar een paar extra do’s and don’ts rondom casefilms, is er op adformatie.nl een interview met Ampe te lezen. (KdK)
From Cold Case to Gold Case, ISBN 9789463931878. Online verkrijgbaar bij verschillende boekenretailers.