AMBER Alert is overal waar je kijkt, maar alleen wanneer het nodig is. Het waarschuwingssysteem voor vermiste kinderen heeft een fijnmazig on- en offline netwerk, ruim 3 miljoen actieve leden en een bereik van ruim 12 miljoen Nederlanders boven de 18 jaar. Daarnaast is de landelijke naamsbekendheid bijna 100%, en hebben de alerts een succes rate van 94%. Ongelofelijke cijfers, zeker als je bedenkt dat de organisatie sinds de oprichting in 2008 niet één euro aan advertising heeft uitgegeven.
Directeur en oprichter Frank Hoen vertelt over de opmars van het grootste burgernetwerk van Nederland, de kracht van crowdsourcing en het belang van partnerships.
Het sterkste netwerk van Nederland
“Van pushbericht op je smartphone tot billboards op Schiphol en van beeldschermen in tankstations tot alerts op Facebook: als de nood aan de man is, zijn onze AMBER Alerts niet te missen. In levensbedreigende of potentieel zwaar traumatiserende situaties kan de Nederlandse politie ons landelijke netwerk met één druk op de knop inzetten om vermiste kinderen op te sporen. En dat is nodig, want in dergelijke ontvoerings- en vermissingszaken zijn de eerste uren vrijwel altijd doorslaggevend.
Hoe fijner de mazen van ons netwerk, hoe kleiner de kans dat er iemand tussendoor glipt. Daarom is het cruciaal dat we zowel online als out of home op strategische plaatsen aanwezig zijn. Voor deze infrastructuur zijn we afhankelijk van burgers, overheid en bedrijven. Het succes van AMBER Alert hangt dan ook samen met hun bereidheid om mee te denken, mee te doen en mee te zoeken. En die bereidheid is gelukkig enorm groot.”
Crowdsourcing als sleutel tot succes
“Toen we het Amerikaanse concept van AMBER Alert hier in 2008 introduceerden, was de naamsbekendheid nog vrijwel nul. Net als ons budget trouwens. Best lastig als je impact wilt maken, maar het heeft ons er nooit van weerhouden om hoog in te zetten. We hebben altijd heilig geloofd in ons concept én de kracht van crowdsourcing. Dat pakte vanaf dag één perfect uit. In plaats van ons te richten op standaard advertentiecampagnes, zochten we tijdens crisissituaties contact met populaire programma’s. Dat leidde tot uitgebreide aandacht van onder andere RTL Boulevard en de radioshow van Giel Beelen, waardoor onze naamsbekendheid razendsnel steeg.
Daarnaast kregen we vanuit het bedrijfsleven vanaf het begin veel steun. Denk aan Schiphol, NS en JCDecaux, die hun communicatienetwerken beschikbaar stelden voor noodsituaties. Het resultaat: na een jaar of zeven kende vrijwel heel Nederland AMBER Alert. Uit onderzoek bleek dat onze naamsbekendheid onder niet-gebruikers al 95% was. Tel daarbij onze 3 miljoen actieve gebruikers op en je uit komt op Coca-Cola-achtige cijfers. Volgens mij kunnen we dus wel zeggen dat we het eerste initiatief in Nederland zijn dat via crowdsourcing is uitgegroeid tot A-merk.
De toekomst van AMBER Alert: grenzeloze ambitie
“De grenzen van Europa zijn al tijden open en ook online bewegen we ons in één grote wereld. Dat maakt internationale samenwerking des te belangrijker als het om vermissingen en ontvoeringen gaat. Vanuit AMBER Alert helpen we daarom om de banden tussen internationale politiediensten te versterken. Door technologische oplossingen te bieden bijvoorbeeld, of ze aan te sluiten op ons internationale netwerk van schermexploitanten.
Natuurlijk zijn online en mobile ook belangrijke speerpunten bij onze (inter)nationale ontwikkeling. We hebben korte lijntjes met Google en verschillende sociale media. Daarnaast vinden we steeds meer manieren om door te dringen tot de broekzak-billboards die we tegenwoordig allemaal 24 uur per dag bij ons dragen. Op dit moment zoeken we bijvoorbeeld contact met beheerders van WhatsApp buurtpreventie-groepen, zodat zij onze alerts in crisissituaties razendsnel kunnen delen met leden.
Automobilisten blijven een belangrijke doelgroep. Via onze partnership met Google Waze bereiken we nu al miljoenen mensen in 20 Europese landen. Daarnaast zijn we in gesprek met een aantal andere populaire apps voor achter het stuur. Ook vergroten we ons internationale netwerk van digitale schermen in tankstations continu. Zo kunnen zoekacties eenvoudiger over de grens worden uitgebreid en maken we de opsporingskans nog groter.”
Impact maken tijdens Mis je Mei
“Het is prettig om te weten dat we altijd op ons netwerk kunnen terugvallen. In geval van nood, of bij minder dringende (maar toch zeer belangrijke) zaken. Zo steunden we de afgelopen weken de Mis je Mei-maand van de politie, gericht op langdurig vermisten. Om extra aandacht te vragen voor de actie, lanceerden we een preventiefilmpje voor kinderen en vroegen we een aantal partners om schermtijd beschikbaar te stellen voor deze goede zaak.
Schiphol was een van de partijen die er meteen op reageerde. De media-afdeling bood zendtijd aan op het enorme Astrovision-scherm boven het plein bij de aankomsthal, en via het digitale schermennetwerk bij de bagagebanden. Ook deze ruimte op Adformatie kregen we van de luchthaven. Partnerships als deze helpen ons op alle fronten verder en creëren bovendien nieuwe kansen om ons netwerk uit te breiden. Want nu we hier toch zijn, maak ik graag van de gelegenheid gebruik om een oproep te doen:
Heb jij digitale schermen, een app of website ter beschikking? Of wil je op een andere manier graag een steentje bijdragen? Meld je dan aan via amberalert.nl/ik-zoek-mee.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!