In memoriam Peter Teillers: van sterke commercials op de Ster naar het ontstaan van OMD

Oud-collega Edwin Beijer memoreert hem.

Peter Adriaan Teillers (1951-2021) is na een lang ziekbed op 9 maart overleden. Hij is dinsdag in besloten kring begraven in zijn woonplaats Huizen. Zijn carrière begon in de jaren zeventig bij Benton&Bowles als mediaplanner en werkte daarna bij Allick Bates als Media & Research Director. Andere stops in Peter zijn carrière waren bij J. Walter Thompson, Media Direction (OMD), Eurizon, Inc-21 en ZenithOptiedia Nederland. Tevens was hij vijftien jaar examinator bij opleiding Strategisch Communicatie Management van de AOG/RUG in Groningen. 

Edwin Beijer werkte met hem samen bij Media Direction:

'Peter Teillers is vorige week op 69-jarige leeftijd overleden. Een mediaman in hart en nieren die vooral in de jaren 80 en 90 naam maakte bij Allick, FHV/BBDO en Media Direction Nederland, de voorloper van OMD Nederland. In die tijd heb ik Peter leren kennen, hoewel ik op de basischool al met zijn jongere broer Richard in de klas bleek te hebben gezeten. Dat schept een band en die band had ik inderdaad lang met hem. Toen ik bij FHV/BBDO en Media Direction de grondbeginselen van het mediavak mij eigen begon te maken, werkte ik met drie media directors: Wilma van Opstel, Sjouke Rijper en Peter dus. Wilma bracht mij de ratio van het vak bij, Sjouke de creativiteit en Peter klantmanagement en diplomatie. Een ideale leerschool, ingebed in de filosofie van FHV/BBDO.'

Peter en ik trokken in die tijd vaak met elkaar op. Niet alleen tijdens klant sessies maar zeker ook op de golfbaan of gewoon bij elkaar thuis. Eén van de bijzondere momenten in onze samenwerking was toen wij de knuppel in het media-hoenderhok gooide toen wij de Ster de suggestie deden om het commerciële roer helemaal om te gooien.

De Ster positioneerde zich in die tijd van de opkomende kracht van de commerciële zenders, als de kwaliteitsaanbieder. De kritiek op de kwaliteit van tv-commercials was in die tijd echter niet van de lucht. De kracht van het medium TV kwam sterk onder druk te staan door de hoge mate van irritatie van reclame. Dus ons advies aan de Ster was om niet alleen de kwaliteitspropositie te ontlenen aan de programma’s die werden uitgezonden maar dat ze dan ook alleen nog maar kwaliteitscommercials zouden moeten uitzenden.

'
Put your money where your mouth is', was de gedachte. Oftewel alleen nog maar commercials in prime time bij de Ster die een hoge waardering van de kijker zouden krijgen. Alleen kwalitatieve commercials met een lage irritatiegraad en vooral een hoge likeability. Het plan was compleet met onderzoeksmethodiek, benchmarks per marktsegment en zou een kwaliteitsimpuls voor de hele branche betekenen. Want om bij de Ster op prime time te mogen, kon alleen de beste wasmiddelencommercial een plek krijgen. Adformatie ontplofte. Peter en ik werden geïnterviewd, niet alleen door de vakpers maar ook in praatprogramma’s op TV en radio en de branche roerde zich, met mede- en tegenstanders. Adformatie was het platform waar deze discussie wekenlang werd gevoerd.'

'En nu staat er een ‘in memoriam’ in diezelfde Adformatie. Nou ja, dezelfde. Er veranderde veel zoals we allemaal weten. Peter veranderde ook, zowel binnen als buiten het vak. Maar Peter hield niet echt van verandering. Hij hield graag vast aan zijn vertrouwde waarden in het (media-)leven. In zijn werk verzamelde hij graag de juiste mensen om zich heen en thuis genoot hij van de rust met zijn vrouw en zijn kinderen, van zijn muziek en af en toe gitaar. En soms was hij te vinden op de golfbaan. Hij hield van de goede dingen in het leven. Het leven was goed, dus waarom veranderen? Maar op één of andere manier riep hij toch verandering over zich af en niet altijd even succesvol.'

'Peter was één van de grondleggers van het unieke en kwalitatieve Media Direction Nederland BV, de eerste Media Direction in de wereld, een wereld onder de vlag van BBDO. We hebben heel wat BBDO-locaties in de wereld gezien samen. En overal waar we kwamen, aten we sushi. Vele wereldgerechten krijgen een lokale flavour, maar sushi niet. Sushi is overal hetzelfde. Misschien al niet in Tel Aviv, maar dat is iets tussen Peter en mij. Ik moet snel weer eens sushi eten. Zonder Peter, maar ik zal toch aan hem denken. Ik wens kinderen Frederique, Tom en Lisa veel sterkte in deze tijd.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie