Een meerderheid van de Tweede Kamer wil een verbod op 'ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen'. Kamerlid Michiel van Nispen (SP) diende daarvoor een motie in. De Kamer is bezorgd over het toegenomen aantal reclamecampagnes voor online gokken, waardoor gokverslaving in de hand wordt gewerkt.
Demissionair minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) wilde nog niet zover gaan door gokreclames te verbieden. Dat vond hij nog te vroeg. Wel waarschuwde hij betrokken partijen, waaronder ook mediabedrijven, om de reclame te beperken. Dekker verwees verder naar deze recent - moeizaam - tot stand gekomen nieuwe Reclamecode Online Kansspelen die moet zorgen voor beperking van de overkill aan kansspelreclame.
De Kamer ziet weinig in de handhaving op een reclamecode en vindt dit te omslachtig, omdat pas achteraf na klachten ingegrepen kan worden.
Van Nispen van de SP wees erop dat sinds de opening van de online kansspelmarkt een grote toename is van het aantal uren dat mensen doorbrengen op online goksites. Volgens onderzoek van Similarweb zou het gaan om 50 procent gespeelde uren per maand méér ten opzichte van het aantal uren dat vóór 1 oktober aan gokken werd besteed.
De online gokmarkt ging per 1 oktober deels open. Op 1 april volgend jaar betreden meer partijen de markt. De mediabranche profiteerde in het laatste kwartaal sterk van bestedingen aan kansspelreclame.
Bronnen: ANP/RTLNieuws
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!