Overslaan en naar de inhoud gaan

Meerderheid Tweede Kamer wil verbod op reclame voor online gokken

'Stroom aan reclames werkt gokverslaving in de hand.'
Holland Casino betting
Holland Casino betting

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil een verbod op 'ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen'. Kamerlid Michiel van Nispen (SP) diende daarvoor een motie in. De Kamer is bezorgd over het toegenomen aantal reclamecampagnes voor online gokken, waardoor gokverslaving in de hand wordt gewerkt. 

related partner content for mobile comes here

Demissionair minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) wilde nog niet zover gaan door gokreclames te verbieden. Dat vond hij nog te vroeg. Wel waarschuwde hij betrokken partijen, waaronder ook mediabedrijven, om de reclame te beperken. Dekker verwees verder naar deze recent - moeizaam - tot stand gekomen nieuwe Reclamecode Online Kansspelen die moet zorgen voor beperking van de overkill aan kansspelreclame. 

De Kamer ziet weinig in de handhaving op een reclamecode en vindt dit te omslachtig, omdat pas achteraf na klachten ingegrepen kan worden.

Van Nispen van de SP wees erop dat sinds de opening van de online kansspelmarkt een grote toename is van het aantal uren dat mensen doorbrengen op online goksites. Volgens onderzoek van Similarweb zou het gaan om 50 procent gespeelde uren per maand méér ten opzichte van het aantal uren dat vóór 1 oktober aan gokken werd besteed.

De online gokmarkt ging per 1 oktober deels open. Op 1 april volgend jaar betreden meer partijen de markt. De mediabranche profiteerde in het laatste kwartaal sterk van bestedingen aan kansspelreclame. 

Bronnen: ANP/RTLNieuws

Zie ook: Online gokmarkt gaat open. Dit is wat adverteerders wel en niet mogen
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Martin Mol

Goh, en dat hadden ze van te voren niet kunnen voorzien? Het is mij toch wat zeg!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in