Mediamannen lanceren streamingdienst Symphony voor klassieke muziek

Symphony, de 'Netflix voor klassieke muziek', is een initiatief van Rob Overman, Henk Bout, Jose Evers en Bauke Freiburg.

V.l.nr.: Henk Bout, Rob Overman, Jose Evers en Bauke Freiburg

Vier Nederlandse ondernemers lanceren zaterdag 24 september de nieuwe streamingdienst Symphony. Het videoplatform moet muziek van toporkesten toegankelijk maken voor een wereldwijd publiek. De abonnee krijgt live concerten en registraties te zien maar ook verhalen achter de muziek en interviews met solisten en dirigenten. Een abonnement gaat 9,95 euro kosten.

De oprichters van Symphony zijn Nederlandse ondernemers. Rob Overman, voormalig orkestdirecteur en media-ondernemer, bedacht het concept samen met Henk Bout (oprichter van United Broadcast Facilities (nu: EMG) en BeyondDutch). José Evers, merkstrateeg en voormalig partner van reclamebureau XXS Amsterdam en ontwikkelaar van streaming videotechnologie Bauke Freiburg voegden zich bij de bedenkers. 

 

José Evers is verantwoordelijk voor de merkstrategie van Symphony: 'Ik was bij Heineken drie jaar verantwoordelijk voor de Champions League communicatie van Amstel. Toen al was ik onder de indruk van hun merkstrategie. Het merk verbond moeiteloos de clubs, de fans en de sponsors. Dat was mijn inspiratie voor de ontwikkeling van het Symphony-merk: een faciliterend en verbindend merk dat achter de orkesten staat en niet ervoor. Het was goed om te zien dat de orkesten deze parallel meteen heel goed herkenden.' 

Volgens Henk Bout is er in deze tijd plaats voor initiatieven die zich richten op nichedoelgroepen. 'Je moet er dan wel voor zorgen dan de hele ervaring, zowel qua beeld als qua technologie, op het niveau van deze grote spelers is. Als je dat goed doet, dan kun je een markt van 500 miljoen liefhebbers van klassieke muziek bedienen. En dat is wat we, samen met de orkesten, gaan doen.'

symphony

Helft van de opbrengst gaat naar de orkesten

Twee jaar geleden – midden in de corona tijd – startte Symphony met het benaderen van orkesten. De meesten reageerden volgens de oprichters direct enthousiast. Ze hadden inmiddels ervaren dat ze weliswaar prachtige registraties online kunnen zetten, maar dat het heel moeilijk is om de kosten te dekken uit de online kaartverkoop. Een niet onbelangrijk onderdeel van de samenwerking is dat de helft van de opbrengsten van de streamingdienst terugvloeit naar de orkesten. 

Inmiddels nemen deel: het Concertgebouworkest, London Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orchestre symphonique de Montréal, Czech Philharmonic, The Cleveland Orchestra, Tonhalle Orchester Zürich en het Budapest Festival Orchestra. Dit najaar volgen nog meer orkesten. Alle deelnemende orkesten – nu zo’n tien, het streven is 25 – zullen elk vier concerten per jaar livestreamen onder de titel Symphony Night Live. Avondvullende registraties compleet met interviews, behind the scenes, verhalen en commentaar van kenners.

Symphony heeft geld opgehaald bij veertien Nederlandse investeerders. Bij de startup werken inmiddels dertig mensen. Sinds juni loopt er een bètatest in een beperkt aantal landen en dienst gaat live in Nederland, Zweden en een groot aantal Engelstalige landen: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Andere landen volgen begin 2023.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie