Een verdubbeling van het operationele resultaat en een groei van 14 procent in abonnees. Dat zijn de resultaten waarmee Mediahuis Nederland vandaag - nog niet officieel - naar buiten komt. Met deze goede cijfers zet Mediahuis een volgende stap en begint een landelijke advertentiepropositie waarbij de sales van het recent overgenomen NDC mediagroep, Mediahuis Limburg en Mediahuis Nederland (De Telegraaf) worden gebundeld.
Mediahuis Connect bereikt dagelijks 5,2 miljoen mensen via print en online en directeur Advertising Mediahuis Slaven Mandic ziet kans om daarmee slagen te maken.
Cijfermatig succesvol jaar
Aanvankelijk moest Mediahuis Nederland vorig jaar ingrijpen op de advertentieafdeling. Vorig jaar juni maakte het bedrijf bekend zeventig van de 160 arbeidsplaatsen op de advertentieafdeling te schrappen. Volgens Koos Boot – toen nog cfo van Mediahuis Nederland, nu zwaait hij mede de scepter over NDC mediagroep - door een samenloop van omstandigheden: de digitale omzet groeide nog niet voldoende om de daling bij print te compenseren. En de coronacrisis kwam daar nog overheen.
Mandic spreekt van een stressvolle periode waar het mediabedrijf uiteindelijk heel goed is uitgekomen. ‘Want 2020 is cijfermatig één van de meest succesvolle jaren voor Mediahuis en voormalig TMG ever. De verdubbeling van de winst komt overigens niet door de advertentiemarkt, maar de consumentenmarkt. Daar zit de overname van NDC mediagroep nog niet bij. En als ik naar de cijfers van januari dit jaar kijk, zie ik dat de groei verdergaat.’
Renaissance
‘Het is min of meer de renaissance van een oud mediabedrijf’, gaat hij verder. ‘Mediahuis heeft na de overname van Telegraaf Media Groep in 2017 ingezet op digitalisering en digitale abonnees. De stabiliteit binnen het bedrijf heeft ervoor gezorgd dat je kunt gaan bouwen. Die groeistrategie is geslaagd met de cijfers van vandaag als bewijs, alleen vind ik dat we met zijn allen best wat trotser mogen zijn op wat wij hebben gerealiseerd.’
Mandic zegt dat Mediahuis Nederland mede door de overname van NDC mediagroep anders is gaan kijken naar advertising: de kaarten worden opnieuw geschud. ‘De landelijke verkoop van de NDC-merken zat voorheen bij DPG Media. Dat stuk halen wij nu weg bij ADR Nieuwsmedia - de bundeling van de nationale en regionale nieuwstitels van DPG Media, MH -. Toen we de cijfers gingen optellen, kwamen we tot de conclusie dat wij een mooie, landelijke tegenhanger van ADR Nieuwsmedia hebben.’
Daarom is er de introductie van Mediahuis Connect. een mediacombinatie van De Telegraaf en alle onder de Mediahuis Groep vallende Nederlandse regionale merken. Hiermee moet Mediahuis adverteerders het gemak bieden om in een keer, via één centraal loket, de verbinding te maken met héél Nederland, van noord tot zuid. Met één landelijk dagblad, 9 regionale dagbladen, 44 lokale nieuwsbladen en huis-aan-huiskranten en meer dan 85 digitale platforms.
Mediahuis Connect heeft geen impact op het aantal arbeidsplaatsen.
Telegraaf versus AD
Mandic: ‘Onder mijn hoede gaan we de landelijke sales doen. We willen de advertentiemarkt terugbrengen naar het niveau van vóór corona. Daarnaast denken we ook echt marktaandeel te kunnen winnen. Op print bereik hebben we één landelijke concurrent, het AD. Maar als we kijken naar de spreiding van het bereik, dan heeft De Telegraaf een echt landelijke dekking. Het AD is groter in Zuid-Holland en Utrecht, verder is De Telegraaf overal de grootste. Met onze regionale nieuwsmerken in Limburg, Noord-Holland en de noordelijke provincies hebben we een ongeëvenaarde landelijke dekking.’
Het AD is groter in Zuid-Holland en Utrecht, verder is De Telegraaf overal de grootste
Digitaal bereik steeds meer commodity
Op digitaal vlak is DPG Media wel groter. ‘Maar digitaal bereik wordt wel steeds meer een commodity’, zegt Mandic. ‘Zij hebben 13 miljoen bereik, wij 11 miljoen. Uiteindelijk ontloopt het elkaar ook niet meer zo, want je kunt maar zoveel Nederlanders bereiken. De strijd is daar anders: het gaat over programmatic advertising, yield en andere zaken dan bij print. Daar gaat het nog steeds om het verkopen van een pagina en hoeveel mensen je door het hele land daarmee bereikt in één dag. Dat is de essentie van Mediahuis Connect.’
Marktaandeel winnen
De printmarkt daalt al lange tijd in bestedingen en Mandic heeft dan ook niet de illusie dat adverteerders er massaal naar terugkeren. ‘Dat blijft een gegeven, het gaat ons om het winnen van marktaandeel. En dat zijn nog steeds miljoenen euro’s. Met Mediahuis Connect denken we een concurrerende propositie in de markt te hebben, Onze groei blijft digitaal, waar zo’n 90 procent van onze instroom zit. De groei in de advertentiemarkt is ook volledig digitaal. Die verdubbeling van de winst komt echt daar vandaan.’
Meest creatieve mediabedrijf
Mandic zei bij de naamsverandering eind 2019 van Telegraaf Media Groep naar Mediahuis Nederland de ambitie te hebben er het meest creatieve mediabedrijf ter wereld van te maken. ‘Dat geldt nog steeds’, zegt hij nu. ‘Creatie gaat vaak over de digitale as met videoproductie, digital creatives en branded content. We hebben naast de integratie van een deel van het Wayne Parker Kent team geïnvesteerd in de afdeling; er zitten nieuwe mensen, ook van reclamebureaus. De dynamiek vind ik superleuk om te zien. Ik vind dat we nog steeds meer als reclamebureau kunnen functioneren.'
'We zijn nog niet het meest creatieve mediabedrijf ter wereld, dat is nog een lange weg, maar we hebben wel stappen gemaakt in vergelijking met twee jaar geleden. Mediahuis is een groot bedrijf, dus de cultuurverandering duurt wel even. Corona heeft overigens op een vreemde manier bijgedragen aan een versnelling. Want het heeft ons geleerd anders te kijken naar pitches en anders te werken. Het is op mijn afdeling niet een digitale maar creatieve transitie.’