Recma evalueert een aantal keer per jaar internationaal de mediabureaus die onderdeel zijn van een netwerk en holding, op basis van 18 criteria, waaronder de deelname aan en winst in pitches, de loyaliteit van klanten, de ontwikkeling en kwaliteit van de dienstverlening, de continuïteit en stabiliteit van het management en het imago van het bureau.
In deze ranking die in oktober tot stand kwam, gaat het om een ‘Qualitative Agency Evaluation’.
MediaCom staat hier met 18 punten bovenaan in Nederland, gevolgd door twee andere WPP-bureaus: MEC (17 punten) en Mindshare (15). In vergelijking met juni zijn er geen wijzigingen in punten en posities van de top-3.
De IPG Mediabrands bureaus UM en Initiative staan 4 en 5. UM heeft een punt minder dan de meting in juni (13) en Initiative blijft op 12. Deze top-5 bureaus krijgen allen het profiel ‘high’.
Drie bureaus krijgen het profiel ‘erg goed’: Starcom, dat twee punten winst boekt en op 11 punten uitkomt, Vizeum dat op 10 blijft en Havas Media, dat 2 punten verliest.
Drie bureaus komen uit op ‘goed’, waarbij ZenithOptimedia en OMD wel punten verliezen. PHD en Maxus scoren minder op structuur. Maxus nam deze maand nog mediabureau Helder over.
EMEA
Ook in de EMEA regio staat MediaCom op de eerste plaats. MediaCom Nederland staat inmiddels op de derde plaats van meest kwalitatieve bureaus binnen het eigen wereldwijde MediaCom netwerk, net achter Groot-Brittannië en Duitsland en voor andere grote landen als de VS, China, Australië, Italië en Frankrijk.