Werkdruk stijgt, maar plezier blijft


Dit jaar houdt dan ook een groter percentage jonge hoogopgeleiden zich actief bezig met de toekomstige loopbaan. In 2003 was 60 procent van de jonge hoogopgeleiden in actieve zin bezig hiermee, in 2004 is dit aandeel gestegen tot 64 procent.
Het gemiddelde salaris van de jonge hoogopgeleiden is dit jaar, evenals vorig jaar, gedaald. Voor het eerst is dit jaar ook de verwachting voor het salaris over zes jaar gedaald. Nu de salarisverwachtingen minder positief zijn vestigt de aandacht zich op de secundaire arbeidsvoorwaarden. Van de jonge hoogopgeleiden geeft 73 procent aan dat deze steeds belangrijker voor hen worden. De meest gewilde secundaire arbeidsvoorwaarde naast een basissalaris is extra vakantiedagen.
De banen liggen anno 2004 niet meer voor het oprapen, werkgevers kijken kritisch naar hun personeel en ontslagrondes leiden ertoe dat de achtergebleven hoogopgeleiden extra hard moeten werken. 53 procent van alle ondervraagden vindt dat jobhoppen uit is en iets minder dan de helft geeft aan dat zij het afgelopen jaar meer werkdruk hebben gehad. De gestegen werkdruk gaat niet ten koste van de arbeidssatisfactie. Het merendeel van de jonge hoogopgeleiden, 62 procent, is vorig jaar met plezier naar zijn of haar werk gegaan.
Respondenten uit het onderzoek die een functie hebben binnen het segment directie/management zien de arbeidsmarkt positiever dan de overige functiegroepen. 12 procent beschouwt de arbeidsmarkt als gunstig en 34 procent gaf aan de huidige arbeidsmarkt als ongunstig te ervaren. Het gemiddeld aantal ziektedagen is gering, 2,8 dagen. Hoogopgeleiden verwachten langer door te moeten werken dan men zou willen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Wat ambities betreft zijn immateriële zaken, zoals intellectuele groei, een gezin, creatieve prestaties, belangrijker dan materiële zaken. Sekse heeft meer invloed op de ambities dan opleidingsniveau of studierichting. Mannelijke jonge hoogopgeleiden vinden een leidinggevende functie en een salaris van meer dan 75.000 euro belangrijker dan vrouwelijke jonge hoogopgeleiden. Daarentegen vinden vrouwelijke hoogopgeleiden intellectuele groei, een gezin hebben, een eigen huis en een maatschappelijke bijdrage leveren belangrijker.
Naast de bovenstaande gegevens over de actuele arbeidsmarktsituatie meet het onderzoek de imago’s op de arbeidsmarkt van bedrijven en (overheids)instellingen. Zo kunnen de ondervraagden aangeven bij welke specifieke bedrijven ze het liefst willen werken en wat de beste wervingscampagnes voor personeel zijn. De ‘top 3’ van de meest favoriete werkgevers van het Intermediair Imago Onderzoek is in 2004:
1. Philips
2. Shell
3. ABN Amro
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid