Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkdruk stijgt, maar plezier blijft

De negatieve omslag in de beoordeling van de arbeidsmarkt door jonge hoogopgeleiden de afgelopen drie jaar, heeft zich in 2004 verder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit jaar houdt dan ook een groter percentage jonge hoogopgeleiden zich actief bezig met de toekomstige loopbaan. In 2003 was 60 procent van de jonge hoogopgeleiden in actieve zin bezig hiermee, in 2004 is dit aandeel gestegen tot 64 procent.

related partner content for mobile comes here

Het gemiddelde salaris van de jonge hoogopgeleiden is dit jaar, evenals vorig jaar, gedaald. Voor het eerst is dit jaar ook de verwachting voor het salaris over zes jaar gedaald. Nu de salarisverwachtingen minder positief zijn vestigt de aandacht zich op de secundaire arbeidsvoorwaarden. Van de jonge hoogopgeleiden geeft 73 procent aan dat deze steeds belangrijker voor hen worden. De meest gewilde secundaire arbeidsvoorwaarde naast een basissalaris is extra vakantiedagen.
De banen liggen anno 2004 niet meer voor het oprapen, werkgevers kijken kritisch naar hun personeel en ontslagrondes leiden ertoe dat de achtergebleven hoogopgeleiden extra hard moeten werken. 53 procent van alle ondervraagden vindt dat jobhoppen uit is en iets minder dan de helft geeft aan dat zij het afgelopen jaar meer werkdruk hebben gehad. De gestegen werkdruk gaat niet ten koste van de arbeidssatisfactie. Het merendeel van de jonge hoogopgeleiden, 62 procent, is vorig jaar met plezier naar zijn of haar werk gegaan.
Respondenten uit het onderzoek die een functie hebben binnen het segment directie/management zien de arbeidsmarkt positiever dan de overige functiegroepen. 12 procent beschouwt de arbeidsmarkt als gunstig en 34 procent gaf aan de huidige arbeidsmarkt als ongunstig te ervaren. Het gemiddeld aantal ziektedagen is gering, 2,8 dagen. Hoogopgeleiden verwachten langer door te moeten werken dan men zou willen.

Wat ambities betreft zijn immateriële zaken, zoals intellectuele groei, een gezin, creatieve prestaties, belangrijker dan materiële zaken. Sekse heeft meer invloed op de ambities dan opleidingsniveau of studierichting. Mannelijke jonge hoogopgeleiden vinden een leidinggevende functie en een salaris van meer dan 75.000 euro belangrijker dan vrouwelijke jonge hoogopgeleiden. Daarentegen vinden vrouwelijke hoogopgeleiden intellectuele groei, een gezin hebben, een eigen huis en een maatschappelijke bijdrage leveren belangrijker.
Naast de bovenstaande gegevens over de actuele arbeidsmarktsituatie meet het onderzoek de imago’s op de arbeidsmarkt van bedrijven en (overheids)instellingen. Zo kunnen de ondervraagden aangeven bij welke specifieke bedrijven ze het liefst willen werken en wat de beste wervingscampagnes voor personeel zijn. De ‘top 3’ van de meest favoriete werkgevers van het Intermediair Imago Onderzoek is in 2004:
1. Philips
2. Shell
3. ABN Amro

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in