Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedragscode in aantocht voor koffieproductie

Vier Europese koffieproducenten hebben een gedragscode ontworpen die de werkomstandigheden van koffieboeren moet verbeteren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van een formele afspraak is weliswaar nog geen sprake, maar de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie Novib spreekt toch van een grote stap vooruit.

related partner content for mobile comes here

De code is ontworpen om de werkomstandigheden van koffieboeren in de producerende landen te verbeteren. Verder moet het gebruik van pesticiden aan banden worden gelegd en moeten zaken als kinderarbeid worden uitgebannen.

De vier bedrijven die aan de code hebben gewerkt zijn Nestlé, Sara Lee (moederbedrijf van Douwe Egberts), Tchibo en Kraft. De besprekingen begonnen anderhalf jaar geleden op initiatief van de Duitse regering. Een aantal maatschappelijke organisaties deed mee aan het overleg, evenals de vereniging van Duitse koffiebranders DKV.

Novib-medewerker Bert Beekman: “Het gaat om een beginselovereenkomst die bovendien nog moet worden uitgeprobeerd. Als de producenten over vijf à tien jaar iets merken van de code, mogen we al heel blij zijn. Meer dan wat we nu hebben zat er niet in.”?

Volgens hem wordt zo de druk op bedrijven wel groter om maatschappelijk verantwoorde koffie te leveren. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in