Overslaan en naar de inhoud gaan

Branding in het onderwijs

Stel je zoekt de beste school voor je kind. Dan vraag je aan vrienden welke ervaringen ze hebben. Of je kijkt op internet. Bijvoorbeeld…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Stel je zoekt de beste school voor je kind. Dan vraag je aan vrienden welke ervaringen ze hebben. Of je kijkt op internet. Bijvoorbeeld Elsevier maakt van de beste scholen.

related partner content for mobile comes here

Reuze handig. Maar helpen die lijsten mijn kind wel aan de beste school voor hem?

Onderwijsinstellingen zijn in toenemende mate concurrenten van elkaar. Marktwerking wordt gestimuleerd door het bijhouden van diverse ranglijsten van best presterende scholen. Wie heeft de beste docenten? Wie het beste onderzoek? En wie de beste faciliteiten? Transparantie leidt tot volkomen mededinging, leren economen ons. Het leidt tot een maximaal presterende markt: de hoogste kwaliteit tegen de laagst mogelijke kosten.

Marketeers zijn ook economen. Maar dan wel van een andere soort. Marketing is de kunst van het verleiden. Het gaat marketeers niet zozeer om productkwaliteit, maar om emotionele kwaliteit. Ze bouwen een sterk merk, waarmee mensen zich graag verbinden.

Coca-Cola is zo'n sterk merk. Maar ook bijvoorbeeld KLM, Rabobank en Albert Heijn hebben een grote emotionele aantrekkingskracht. Traditioneel beperkt de beïnvloeding van merkperceptie door marketeers ? het zogeheten brandmanagement ? zich tot de inzet van communicatie via adverteren.

Nieuw is het inzicht dat de merkbeleving vooral bepaald wordt door het gedrag van de medewerkers: door de stewardess, de hypotheekadviseur en de caissière. Het sturen van het gedrag en de houding van medewerkers in lijn met het merk van de organisatie is Internal Branding. Ook voor het onderwijs betekent dit een kansrijke ontwikkeling. Onderwijs is immers écht mensenwerk. En het staat ból van de emotie.

Heb ik als ouder daar wat aan?! Jazeker. Want er bestaat niet 'een' beste school. Wel de beste net voor mijn kind. Eentje waar hij zich thuis kan voelen. Zichzelf kan zijn. Die school zoekt toch iedereen voor z'n kind?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in