Na twee jaar Rotterdam was het nu de beurt aan Amsterdam. Na Metrixlab en Blauw mocht dit jaar het Amsterdamse bureau Mare verrassenderwijs de belangrijkste van de Moawards in ontvangst nemen.
Het was druk met een opvallend jong marktonderzoekpubliek in beachclub Vooges in Zandvoort en het was ook eindelijk eens mooi weer. De voorgaande edities vonden onder een heel wat donkerder hemel plaats.
Mare dus, het bureau bestaat net 20 jaar en oprichter Bart Eijken (broer van Frank Eijken) heeft net zijn aandelen overgedragen aan de rest van het bureau. Dus hij stopt op zijn hoogtepunt.
Hij was in ieder geval dolblij met zijn award, nadat hij vorig jaar ook al genomineerd was. Insites Consulting was de gedoodverfde favoriet, maar miste dus achter het net. Net als Ferro Explore!, MarketResponse, en ADV Marketresearch.
De jury wees er op dat Mare in 2009 tien grote projecten voor de overheid en ook werk voor KPN Hi deed. ‘Mare heeft zich onderscheiden door visie te hebben, voorop te lopen, het vak waardig te vertegenwoordigen en niet deftig af te wachten’.
Wie won er nog meer?
Bedrijfsonderzoeker van het jaar werd Saskia Goedhart van ASR. Ze liet Coen Dekker van Heineken en Martijn van Kesteren van Unilever achter zich.
Bureauonderzoeker van het jaar werd Peter Mulder van Intomart GfK. Grappig was dat Mulder verwees naar een interview met zijn baas Leendert van Meerem die ooit in Tijdschrift voor Marketing zei dat de Moaward toch de prijs van snackbar Henkie was.
De SPSS Feedback Innovatie Award ging naar Wakoopa (foto beneden).
En tot slot de Moa Wetenschapsprijs ging naar Steven Sweldens, Stijn van Osselaer en Chris Janiszewski. Voor hun artikel Evaluatieve conditionering 2.0: directe versus indirecte transfer van gevoel naar merken. Sweldens won ook al de Pim Marketingwetenschapsprijs met hetzelfde verhaal.
De uitgebreide juryrapporten staan hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!