Demografische veranderingen krijgen een grote invloed op de consumentenmarkten in de wereld, zo blijkt uit McKinsey Global Institute. McKinsey ziet negen consumentengroepen ontstaan, en daarin drie belangrijke. Het is zaak voor marketeers om de komende 15 jaar zich vooral op die drie groepen te richten.
McKinsey Global Institute verwacht dat dat het uitgaven per persoon in bepaalde consumentengroepen de aanjager van consumptiegroei in de komende 15 jaar zal zijn. Het bureau zegt daarom dat merken een duidelijker beeld moeten gaan opbouwen van die belangrijke consumentengroepen.
De verwachting is dat de populatiegroei een vierde van de wereldconsumptie in die periode voor zijn rekening neemt, minder dan vroeger.
Oudere consumenten
De onderzoekers geven aan dat hoewel veel van de huidige marketingactiviteiten zijn gericht op millennials en andere jonge consumenten, marketeers zich juist ook moeten focussen op consumenten van zestig jaar en ouder in de Verenigde Staten, West-Europa en Noordoost-Azië.
Want deze doelgroep zal waarschijnlijk groeien tot 222 miljoen mensen in 2030, en zo'n 60 procent van de totale stedelijke consumentengroei in West-Europa en Noordoost-Azië gaan uitmaken.
In de VS zullen deze oudere consumenten zorgen voor een consumentengroei van 40 procent in housing, vervoer en entertainment. Ze geven op dit moment al meer uit aan doe-het-zelf dan ze eerst deden.
McKinsey geeft als tip dat bedrijven in elke sector, zelfs die nog niet eerder werden geassocieerd zijn met ouderen, deze markt als prioriteit moeten gaan beschouwen.
Werkende Chinezen
De tweede groep die McKinsey als belangrijk beschouwt, zijn de werkende Chinese consumenten in de leeftijdsgroep 15-59 jaar, van wie de consumptie in de komende 15 jaar zal verdubbelen. in 2030 zullen er 100 miljoen van hen zijn, en ze zullen 12 procent van de wereldwijde consumptie in steden voor hun rekening nemen.
Noord-Amerikaanse consumenten
De derde groep zijn de werkende consumenten in Noord-Amerika.
Hoewel hun groei in aantal en uitgaven bescheiden zal zijn, de groeiende ongelijkheid en variëteit in hun uitgavenpatronen zorgt er volgens McKinsey voor dat bedrijven harder moeten werken om goederen en diensten in verschillende prijsklassen moeten gaan aanbieden.
91 procent van de wereldwijde consumptie zal in de komende 15 jaar in steden plaatsvinden. Het is zaak te ontdekken in welke steden en zelfs in welke buurten de consumenten zitten die het meest zullen gaan uitgeven, zo weet het consultancybureau.