In een tijdperk waarin Adformatie themabureaus al CRM-kwaliteiten toedicht (onder welke steen heb ík de afgelopen jaren gelegen, denk ik dan) zou je verwachten dat persoonlijk relevante communicatie inmiddels gemeengoed is. Nou …… niets is minder waar, zou ik bijna willen zeggen. Het spam-kanon is bij veel merken nog VÓL operationeel.
Van oude tijden die voortleven
Heerlijk, niet? Niet hoeven nadenken over welke 50% van je budget weggegooid geld is. Een groeiend marktaandeel en dito schapspositie. In tijden van economische hoogtij een prettige gedachte. Maar tijden zijn veranderd. Mensen kiezen niet meer voor ‘lekkere’ reclameboodschappen, maar voor merken die begrijpen wat ze willen. Desondanks staat het spam-kanon nog op scherp. Zenden in plaats van communiceren. Een stoorzender in plaats van fijnafstemming. Ook op kanalen als Twitter en Facebook. Jammerrrrrrrr …… want het kan zoveel effectiever.
Van oude tijden, de dingen die voorbij gaan
Als je kiest wat je koos, krijg je wat je kreeg. En daarmee doe je jezelf als marketeer enorm tekort. Want de wereld draait doorrrrrrrr. Mensen, zoals jij en ik, verwachten van merken tegenwoordig betrokkenheid en interesse. Interesse in jou als individu. Niet langer ‘one size fits all’ maar aanbiedingen op maat. Persoonlijk. En vooral relevant. Dát is what makes today’s customer 'tick'.
Van oude tijden die niet meer van deze tijd zijn
‘Gross Ratings Points, de welbekende GRP’tjes en doelgroepen als ‘Boodschappers 20-49’ zijn begrippen uit lang vervlogen tijden. Tijden waarin televisie, radio en print nog de heerschappij hadden in communicatieland. Das war einmal. Het gaat tegenwoordig om persoonlijke communicatie. ‘Sex is just one on one’, zoals George Michael al propageerde. De hulpmiddelen om ‘het’ 1-op-1 te doen zijn er al. Sinds 1997. Temeer reden om te kijken naar gedrag. Gedrag door de tijd heen. Zodat je de juiste boodschap op de juiste tijd en plaats kunt verkondigen. En daarmee een hogere conversie en een hoger rendement kunt creëren.
E-mail als ouderwetsch reclamedrukwerk
Het gros van de marketeers laat de waarde van het in potentie intieme communicatiemiddel e-mail evenwel links liggen. E-mail wordt overwegend gebruikt als huis-aan-huis reclamedrukwerk. Keer op keer buldert het spam-kanon zonder dat de marketeer als fuselier écht kijkt naar wat nou de hitratio is. Ontvangers die allang niet meer klikken op boodschap X, terwijl je ze mogelijk wél in beweging krijgt met boodschap Y. Gevolg is dat je ‘opens’ en ‘CTR’ in een gestage glijvlucht belanden. En Outlook.com en G-mail bepalen dat je daarom in de spam-box thuishoort. Slecht voor je adressenbestand, want een toenemend deel wordt inactief. Slecht voor je deliverability, want de kans dat je als spammer wordt gezien, neemt zienderogen toe. En daarmee slecht voor je ROI.
E-mail als intiem liefdesbriefje
Marketeers der Lage Landen, het wordt dus hoog tijd om het liefdespad op te gaan. En dit keer niet te zoeken naar gelijkgestemden maar naar je tegengestelde: Een heuse nerd. Number crunchers pur sang die met hun rechter hersenhelft jouw marketingbrein completeren. Die net zo lang op die data kouwen tot er waardevolle profielinformatie uitkomt. Die jou inzicht bieden in gedrag van individuele mensen door de tijd heen. Zodat jij e-mail niet als huis-aan-huis drukwerk, maar als persoonlijke liefdesbriefjes kunt gaan inzetten. Met informatie die voor de ontvanger persoonlijk relevant en inspirerend is.
Om een lang verhaal kort te maken: Trakteer jezelf op dat heerlijke gevoel van vlinders in je buik en start vandaag nog met de analyse van je database. En ga e-mailen op basis van individueel gedrag door de tijd heen. Sympathie en affectie zullen jou ten deel vallen. En als gevolg daarvan hogere ‘opens’ en ‘CTR’. Een hogere conversie. Een actievere database. Een betere ROI. En meer omzet. Fancy a date? ;o)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!