NLO maakte vanochtend de luistercijfers van januari-februari 2019 bekend (zie onderaan) en daar zat de radiowereld op te wachten. Allereerst is er natuurlijk het ‘vertrek van Evers-effect’: gaan de luisteraars en masse weg zoals sommigen ons wilden doen geloven of valt het mee?
Daarom een overzicht van de marktaandelen van Radio 538 tussen 06.00-10.00 uur op werkdagen gedurende de afgelopen 10 jaar in de januari/februari meting op een aantal leeftijdsgroepen.
Niet slecht
Ten opzichte van een jaar geleden is het marktaandeel over de gehele linie gedaald. Bij Totaal Nederland is het de laagste score sinds 2014, bij 20-34 is dit de laagste score van de laatste 10 jaar. De grootste daling zit in de leeftijdsgroep 25-54 jaar.
Is dit slecht? Nee, even los van de ronkende persberichten van Radio 538 die al gelijk verschenen, denk ik ook oprecht dat men hier niet ontevreden mee is. De duidelijke winnaars in het ochtendtijdvak ten opzichte van vorig jaar zijn Radio 10 en Qmusic. Ook NPO Radio2 levert wat in ten opzichte van vorig jaar.
Qmusic ongeveer even groot
Maar de lagere score in de ochtend vertaalt zich ook door gedurende de rest van de dag. Zo zien we bijvoorbeeld dat bij de doelgroep 20-49 jaar vanaf 12.00 uur op werkdagen Qmusic ongeveer even groot is als Radio 538.
In het middagshow tijdvak is Domien op Qmusic inmiddels Coen en Sander van Radio 538 hard aan het inhalen (binnen 20-34 jaar bijna net zo groot), terwijl Ruud de Wild op NPO Radio 2 blijft heersen.
De start van Veronica Inside met Wilfred Genee op Radio Veronica in de middag heeft nog geen boost gegeven aan de cijfers.
Kortom, de ‘grote 4’ zullen naar mijn verwachting steeds dichter bij elkaar kruipen en de uitkomst van deze wedstrijd is nog zeker niet beslist.
Evert Bronkhorst is strategy director bij Vizeum.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!