Premium

Luc van Os weg bij Hearst Netherlands

CEO van uitgeefconcern wordt niet vervangen. 'Consolidatie in Nederland wel klaar, in Europa liggen nog veel mogelijkheden.'

Mark Horn

Luc van Os is vandaag afgetreden als chief executive officer (CEO) van Hearst Netherlands, waar hij - Hachette Filippacchi Médias en Quote Media meegerekend – 24 jaar werkte. In totaal was hij twaalf jaar CEO. Van Os maakte dat zojuist bekend aan het personeel van het uitgeefconcern.

Er komt geen nieuwe CEO bij Hearst Netherlands. Hearst bouwt verder aan een Europese structuur met de in september als baas aangestelde Brit James Wildman aan het hoofd. Volgens Van Os wordt er nog wel een soort ‘first in command’ benoemd in Nederland, maar die krijgt niet de bevoegdheden van de CEO.

Europese structuur

Van Os heeft zelf besloten om weg te gaan, zegt hij tegen Adformatie. ‘Het is geen internationale beslissing. 24 jaar is een enorm lange tijd. Ik zie mijn taak als volbracht na de overname in 2017 van de Nederlandse tak G+J, de verhuizing naar één pand in de Houthavens en de start van een nieuwe cultuur binnen het bedrijf. De Europese structuur van Hearst in Europa speelt daarnaast zeker ook een rol. In Nederland is de concentratie wel min of meer afgerond met de overname van Sanoma Netherlands door DPG Media. Verdere schaalvergroting is voor Hearst in Nederland bijna niet meer mogelijk. Europees gezien liggen er nog wel volop mogelijkheden voor consolidatie.’

Van Os besloot eind vorig jaar dat hij wilde aftreden als CEO. In december kreeg hij voor de 22e keer de Quote 500 onder ogen, waarvan hij zelf aan de wieg heeft gestaan. ‘Ik heb de eerste zelf bedacht; toen nog de Quote 100. Toen ik de 22e zag, dacht ik: het is mooi geweest.’

Van Quote Media naar Hearst

Onder Van Os’ leiding groeide het vroegere Quote Media uit tot één van de grotere Nederlandse tijdschriftenuitgevers met nu een omzet van tegen de 50 miljoen euro. Dat begon met onder meer Quote, Santé en Elle. Santé werd verkocht, in 2014 haalde Van Os Harper’s BAZAAR naar Nederland. Verder bracht hij ook Hearst-titels die bij andere Nederlandse uitgevers in licentie werden uitgegeven, zoals Cosmopolitan en Esquire, binnen.

In 2017 volgde
de overname van de Nederlandse tak van Gruner+Jahr (G+J), waarmee het de eerste onderneming binnen de tijdschriftentak van Hearst wereldwijd werd, die uitgever werd van zowel Harper’s BAZAAR, ELLE als Vogue.

Nieuwe inkomstenstromen

Van Os: ‘We zijn in deze periode getransformeerd van een traditionele tijdschriftenuitgever in een onderneming met nieuwe inkomstenstromen: digitaal adverteren, events en andere aan de tijdschriftenuitgeverij gelieerde activiteiten zoals het creëren van branded content voor onze adverteerders op diverse platformen. Het uitgeven van tijdschriften is nog steeds de basis voor onze business, maar inmiddels bereiken onze merken meer mensen dan ooit door de digitale distributiemogelijkheden en de nieuwe diensten die we leveren.’

Van Os heeft nog geen nieuwe plannen. Hij blijft voorlopig nog wel voorzitter van de Magazine Media Associatie (MMA).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie