door Nicolas Roope
Als aanjager van verandering, reikt de invloed van het internet tot ver buiten de grenzen van het communicatienetwerk en hervormt het de manier waarop we reizen, eten, werken, wonen en communiceren. Het internet levert ons de instrumenten om langer, gezonder en gelukkiger leven. En roept daarmee ook meer en meer vragen op ten aanzien van onze waarden en onze plaats in de samenleving.
Elk jaar selecteert en beoordeelt de International Academy of Digital Arts & Sciences (IADAS) het beste werk uit de meer dan 15 duizend online inzendingen voor de Webby Awards en de Europese zusterorganisaties van de Webbys, de Lovie Awards. Met de helikopterview die onstaat uit het beoordelen van het beste van het internet, raakten we dit jaar gefascineerd door een paar van de grote vragen die het internet oproept op belangrijke terreinen in het leven: onze relaties, ons werk en doel en onszelf.
Ondanks zorgen over deze veranderingen, is het een feit dat het meedogenloos transformerende internet ons leven ten goede verandert. De effecten gaan vele malen verder dan wat we zien op de schermen voor ons op schoot of in onze handen. Als juryvoorzitter van de Lovie Awards ben ik niet alleen trots op maar ook geïnspireerd door de winnaars van dit jaar. Omdat ze illustreren waarom het internet - zoals we dit jaar uitdragen als thema in de lovie Talks - niet kan worden gestopt. Ze bewijzen dat de Europese digitale industrie niet slechts meedoet, maar voorop loopt in creativiteit en innovatie.
Alle winnaars dit jaar hebben iets gemeen. Op elegante wijze navigeren ze langs de complexe en uitdagende kwestie van hoe nieuwe technologieën van invloed zijn op de plaats van de consument in de wereld, en haken ze aan bij de enorme mogelijkheden die technologieën bied om waarde toe te voegen voor klanten - door deze in te zetten als middel voor verandering.
Ik doel op het werk uit Groot Brittannië zoals Street Art Museum van Google, een project dat beelden van Google's Street View samenbrengt in wat je kunt noemen het grootste streetart museum ter wereld, verspreid over vijftig landen en vijf continenten. Ik doel ook op opkomende diensten en sites, zoals Laundrapp, Wahanda en Lily Cole's Impossible.com (winnaar van de 2015 Lovie Emerging Entrepreneur).
En natuurlijk op vertrouwde uitblinkers, zoals VICE Media, The Tate, The Memo en Voetballers United (voor BBC iWonder); partijen die onderstrepen waarom het belangrijk is hoog kwalitatieve ervaringen te bieden voor gebruikers.
Kwaliteit vinden we niet alleen in Groot Brittannië. Andere Europese spelers scoren punten, sommige heel fraai met connected producten. Art Beekn in Keulen (door Upside), geeft bezoekers aan de galerie dankzij de inzet van iBeacon technologie een diepere blik in het werk van kunstenaars. Van het Zweede Libero komt de Baby-Buzz, dat vaders dichter bij de zwangerschapservaring van de aanstaande moeder brengt. Beide zijn het innovaties die wat mij betreft bij uitstek laten zien dat het internet helpt om ervaringen en relaties te versterken, in plaats van dat het ons uit elkaar drijft.
Ik be gek op Skype Translate en Speak & Translate, waarmee ik gesprekken in real-time kan vertalen naar 42 verschillende talen. 42! Dit soort technologieën bieden de ongelooflijke functionaliteit om mensen dichter bij elkaar te brengen, ondanks de aanwezigheid van taalbarrières - één van de grootste uitdagingen waarvoor we staan in Europa.
Vergeet ook niet wat de kracht van het internet kan betekenen voor openbare diensten en activistische organisties, zoals is te zien aan campagnes van WWF #EndangeredEmoji, Planet Syrië, Artsen zonder Grenzen, #GayisOk en Zeitgeist 2014; een project van Alzheimer Nederland (door N=5) dat gebruikers de gevolgen van Alzheimer laat ervaren.
Wat ik met dit alles wil zeggen? Consumenten maken zich zorgen over de impact die technologie kan hebben op hun werk, hun relaties en zichzelf. Maar de meerderheid erkent dat technologie in de eerste plaats een middel is voor verandering. Positieve verandering. Wie het goede kan behouden en tegelijk de verbindingen van mensen via het internet, is klaar om te winnen.
Nicolas Roope is juryvoorzitter van de Lovie Awards en founding partner van POKE Londen
Dit artikel is geschreven ter gelegenheid van de bekendmaking van de Lovie Award winnaars deze week. In het vervolg hierop houdt de organistie onder de noemer van The Lovies Talks door heel Europa presentaties, waarbij het thema dit jaar is 'The Internet Can’t Be Stopped'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!