Door Matthijs van der Pol
Een voorwoord zonder Linda. Een cover zonder Linda. Het waren grote schoenen om te vullen, zegt Karin Swerink over de ‘Lindaloze’ periode van het afgelopen jaar. Eind januari, in de slipstream van het schandaal rond The Voice waar De Mols (ex-) levenspartner een van de hoofdrolspelers was, besloot De Mol terug te treden uit de publiciteit.
Dat had grote gevolgen voor de bedrijfsvoering. Nummers met thema’s als ‘Gelukkig gescheiden’ die al bijna kant en klaar op de plank lagen werden geschrapt. Het coverbeleid, met De Mol als vaste waarde, kon tijdelijk overboord.
Swerink moet ineens in haar eentje de kar trekken als hoofdredacteur. Even wennen voor een hoofdredactie die nadrukkelijk door twee mensen wordt vervuld. ‘Normaal appen we. We zijn maatjes.’, zegt Swerink.
In september kan dit weer volledig worden opgepakt. want dan keert Linda de Mol terug. Hoe dat precies gebeurt is nog niet bekend. Swerink: ‘Dat houden we nog een beetje geheim. In ieder geval is duidelijk dat Linda terugkomt in de derde week van september, na de vakantie. We zijn nu aan het nadenken hoe we dat gaan doen. Wat wil Linda precies vertellen? Misschien gaat ze wel helemaal niks vertellen. We zijn nu bezig om daar plannen voor te maken.'
20-jarig jubileum
Swerink wilde samen met managing director Louise van Nispen met Adformatie praten. Niet alleen om de terugkeer van De Mol op de redactie en op de voorkant van de aanstaande oktobereditie van het magazine aan te kondigen. Maar ook om de toekomst van het online platform Linda en de brandextensies te bespreken.
Hoe gaat het merk Linda om met de veranderende marktomstandigheden? Wat zijn de plannen voor het twintigjarig jubileum volgend jaar? En hoe ziet de toekomst het merk dat samenvalt met de persoon Linda de Mol er eigenlijk uit?
Ook wel genoten
Swerink en Van Nispen kijken om te beginnen met gemengde gevoelens terug op de afgelopen periode. Swerink: ‘We waren al die jaren een stabiel rijdende trein waar af en toe een wagonnetje afviel en weer bijkwam. Nu stonden we ineens even stil.
Maar de plotse afwezigheid van De Mol, die zich daadwerkelijk afzijdig hield van het dagelijkse reilen en zeilen (en dus niet op de achtergrond betrokken bleef) bood ook de kans om de zaken anders aan te pakken. In het nummer over grensoverschrijdend gedrag kon afgeweken worden van het vaste coverbeleid. Swerink vond die vrijheid, om andere dingen uit te proberen, ook wel fijn: ‘Daar heb ik ook wel van genoten.’
Wat zowel Swerink als Van Nispen verwacht is dat een ontwikkeling die al een tijd gaande was, namelijk een minder prominent zichtbare De Mol op het magazine, door de affaire versneld is. Het online platform Linda.nl is zich verder aan het ontwikkelen als nieuwsbron voor vrouwen. Het magazine (met de extensies Linda Meiden en Linda Loves) moet de komende jaren de strijd aangaan met een krimpende oplage.
Wat hebben jullie geleerd van de afgelopen periode?
Swerink: ‘Dat we heel krachtig zijn. En dat we ondanks een grote storm een heel sterk merk zijn. Ook als de storm over je heen raast, pak je elkaars hand en vind je een oplossing. Daar kan geen managementtraining of survivalweekend tegenop. Dit was management en teambinding at the job. Deze periode heeft ons heel veerkrachtig gemaakt.’
Van Nispen: ‘En we hebben bewezen dat we een ijzersterk merk zijn dat tegen een stootje kan. Het blijkt: Linda is veel breder dan alleen maar de personality Linda’
Verandert de betrokkenheid van Linda de Mol erg?
Swerink: ‘Ze blijft wel betrokken maar het merk komt iets meer los te staan van de persoon. Wat ons betreft kan ze tot haar zeventigste op de cover staan. Maar haar zichtbaarheid voor de consument zal minder worden. Dat spoor daar waren we al bezig. Maar we zijn nu door de tijd een beetje ingehaald.’
Bestaat het blad Linda over 5 jaar nog steeds?
Swerink: ‘Zeker. Voor goede print blijft altijd plaats.’
Lees het volledige interview hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!