In een reportage in Forbes is te lezen dat WhatsApp - dat het motto 'no ads, no games, no gimmicks' heeft - manieren verkent merken toegang te geven tot de enorme gebruikersgroep. Facebook neemt de mobiele dienst over voor het bedrag van 19 miljard dollar. De grote vraag was hoe Facebook geld zou kunnen verdienen aan het platform.
WhatsApp oprichter Jan Koum en Facebook-oprichter Mark Zuckerberg zeiden direct na de overname dat het bedrijf onafhankelijk zou blijven werken en trouw zou blijven aan de dienst die de gebruikers hebben omarmd.
Uit het Forbes-artikel blijkt dat WhatsApp in de fase voor de overname al de marketingmogelijkheden heeft onderzocht. Merken kregen na toestemming van de gebruikers de mogelijkheid berichten te sturen. WhatsApp overweegt deze dienst beschikbaar te stellen tegen betaling aan bepaalde merken zoals luchtvaartmaatschappijen.
Volgens AdWeek hebben ook concurrenten van WhatsApp, zoals Kik, Line, WeChat en Tango de commerciele mogelijkheden verkend. Zo heeft Tango native ads geintroduceerd en haalt Line 20% van zijn omzet uit de verkoop van virtuele stickers.
De belangrijkste inkomstenbron van WhatsApp is momenteel de fee van 1 dollar/euro die het jaarlijks vraagt voor het gebruik van de dienst.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!