Je hebt crises en crises. Net gehoord dat FEM ophoudt te bestaan.
Uitgever Reed trekt per 1 januari de stekker eruit. Hoe slecht gaat het dán met onze economie als juist de duider van het Financieel Economische nieuws de bakens niet snel genoeg kan verzetten om het tij te keren...
Zelfs een overname of doorstart lijkt van de tafel. Nu is het natuurlijk zo dat bedrijven als Reed hun eigen interne rentabiliteitsmaatstaven aanhouden, en daarom wellicht eerder geneigd zijn de handdoek in de ring te gooien. Maar dan zou toch ook een scenario als dat van de MT mediagroep mogelijk zijn geweest?
Goed, FEM heeft het natuurlijk al wel vaker lastig gehad, getuige de frequente naamswijzigingen en herpositioneringen. Van het Financieel Economische Magazine, via de combinatie met Next Business naar FEM Business, tot weer simpelweg FEM. Full circle. Full stop.
Deze crisis blijkt een katalysator om een paar fundamentele veranderingen te versnellen die anders wellicht toch al hadden gebeurd.
Het lijkt er nu toch echt op: printmedia zijn dood. Alleen weten ze het nog niet allemaal.
Het gemengde model met adverteerder en abonnees blijkt ontoereikend nu adverteerders het consequent laten afweten. Ik zie nog veel meer bladen die niet of nauwelijks advertenties bevatten. Zelfs controlled circulation bladen. Je hoeft geen visionair te zijn om te voorspellen dat er in de komende maanden nog wel een tiental gerenommeerde bladen gaan omvallen of 'elektrificeren'.
PR moet het traditioneel hebben van redactionele aandacht. "De achterkant van de advertenties" heette dat ooit smalend. Maar zonder advertentie dus geen ruimte. En zonder ruimte dus geen redactionele aandacht. PR bureaus moeten net zo hard op zoek naar andere modellen om de lezers/kijkers te bereiken. Samenwerking met sites hoort daar zeker bij.
Redactionele onafhankelijkheid staat daarmee voor veel (online)media ook meteen op de helling. Of liever gezegd: was waarschijnlijk nooit een issue.
Vanaf nu verwacht ik veel nadrukkelijker model te zien als: "Deze publicatie werd mede mogelijk gemaakt door Cisco, Coca Cola, Sony, HTC, Philips, PayPal..." vul maar in.
The Age of Stupid - net in première - gaat over klimaatverandering.
Hoe toepasselijk ook voor de media. Het klimaat is veranderd. Voor altijd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!