De Noorse mediagroep Amedia heeft Berlingske Media overgenomen van DPG Media. Berlingske Media is een Deense mediagroep die de merken Berlingske, B.T., Weekendavisen en Euroinvestor in portfolio heeft. Berlingske Media was sinds 2015 onderdeel van DPG Media.
Amedia is de grootste uitgever van redactionele media in Noorwegen en ziet deze overname als een strategische kans om de positie op de Noord-Europese mediamarkt te versterken.
'Samenwerking noodzakelijk'
Volgens ceo Anders Opdahl van Amedia staan Scandinavische mediabedrijven voor 'zwaardere wereldwijde concurrentie en diepgaande digitale verschuivingen'. 'Daarbij moeten concurreren met techgiganten op gebied van inkomsten en distributie. In dit uitdagende landschap wordt het steeds moeilijker om het doel van nieuwsmedia - het bevorderen van een levendige democratie door middel van vrije meningsuiting en onafhankelijke journalistiek - te vervullen. Daarom geloof ik dat samenwerking noodzakelijk is. Amedia en Berlingske Media passen perfect bij elkaar.'
Topman Christian Van Thillo van DPG Media ziet dat de digitale transformatie van de titels van Berlingske Media succesvol is geweest. 'Maar zoals alle uitgeverijen heeft het bedrijf meer schaal nodig om de ontwikkeling in een uitdagende markt te versnellen. Daarom hebben we gekeken naar potentiële consolidatiemogelijkheden en hebben we gesprekken gevoerd met verschillende grote uitgeverijen. Het bleek dat Amedia ook de behoefte aan consolidatie zag, en een duidelijke ambitie had om haar bereik in de Scandinavische landen uit te breiden.'
Van Thillo benadrukt wel dat het verkopen van 'zulke geweldige titels' een moeilijke en ongebruikelijke beslissing is geweest voor DPG.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!