Kinderen gebruiken veel verschillende media en hun gebruik blijkt relatief stabiel te zijn in vergelijking met drie jaar geleden. Dat blijkt uit de resultaten van de NOM Kids Monitor 2020 uitgevoerd door GfK, onder ruim duizend kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. Het overgrote deel van deze leeftijdsgroep (95 procent) kijkt wel eens tv, maar wel minder vaak.
De meeste kinderen gaan wel eens naar de bioscoop (83 procent) of lezen voor hun plezier een boek (84 procent) of een tijdschrift (61 procent). Steeds meer kinderen kijken vlogs: 77 procent zegt dat vaak of af en toe te doen. Dat is een stijging van18 procent in vergelijking met 3 jaar geleden. Ook podcast staat in het rijtje met 19 procent. Een krant wordt ook nog gelezen: 20 procent doet dat wel eens.
Devices
Naast veelvuldig mediagebruik blijven kinderen vooral veel buiten en binnen spelen (98 en 93 procent). Ook gezelschapsspelletjes en puzzelen blijven populair.
Van alle apparaten en devices wordt televisie nog steeds het meest gebruikt (95 procent). Tablet en smartphone staan op de tweede plaats (beiden 85 procent), waarbij tablet meer door iets jongere kinderen wordt gebruikt en smartphone meer door iets oudere kinderen. Op televisie kijken ze vooral naar Netflix (68 procent) en uitgesteld naar tv-programma’s (60 procent).
Op smartphone kijken kinderen filmpjes of maken ze zelf filmpjes en foto’s. De pc/laptop wordt nog steeds het meest gebruikt voor school.
Voor het eerst is er gevraagd naar het gebruik van spraakgestuurde assistent: 27 procent van kinderen heeft het apparaat thuis en gebruikt het zelf ook. Bij sociale media is TikTok met stip op nummer 1 gekomen met 49 procent bereik onder 6–12 jarigen. Alle andere sociale media zijn gegroeid, behalve Facebook (net als drie jaar geleden 20 procent gebruik).
Een meerderheid van kinderen (79 procent) zegt thuis afspraken te hebben over het gebruik van online activiteiten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!