Mandy van der Wal van TMG over online video: kijken is gemakkelijker dan lezen

Mandy van der Wal van TMG over de laatste trend op het gebied van online video: Telegraaf streeft naar negentig video's per dag.

Mandy van der Wal
Mandy van der Wal

Mandy van der Wal is net terug uit de VS om inspiratie op te doen voor haar werk als Directeur Video & Platforms bij Telegraaf Media Groep (TMG). TMG zet vol in op online video: alleen al voor Telegraaf.nl is het streven om negentig video’s per dag te produceren. Van der Wal vertelt erover tijdens het Online Video Event, waar ze de laatste trends op online videogebied laat zien.

Je bent net terug van een reis naar de VS. Wat heb je daar gezien?

“Je ziet bij veel media een verschuiving van woord naar beeld. Kijken is gemakkelijker dan lezen. Ik ben bij de grote techbedrijven gaan kijken en bij titels als New York Times, USA Today, Wall Street Journal. Wat ik heb gezien is dat we voorlopen in Nederland, op het gebied van videogebruik. Zo zie je dat bij ons de videoredactie temidden van de redactie van de traditionele kranten is te vinden. De transitie van traditioneel naar digital native bedrijf gaat bij de Amerikanen nog iets sneller. Ik sprak een misdaadjournalist van 63 jaar, noem hem maar de Amerikaanse John van den Heuvel van de Wall Street Journal, die mij vertelde dat hij daardoor compleet anders is gaan werken. Dat vond ik mooi om te zien.”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste trends op het gebied van online video?

“Het zijn er veel, dus laten we beginnen met het bredere verhaal. Verdienmodellen gaan wijzigen. De consument heeft steeds meer behoefte aan video, elke maand opnieuw worden records gebroken. De omzet is daar nog niet mee in lijn. Mediabureaus en adverteerders brengen heel veel geld naar grote tech-adverteerders zoals Google en Facebook. Die zijn superieur als het gaat om advertentieruimte en analytics. Wij bieden steeds meer sponsored content, creëren jobboards en community’s waarmee we uiteindelijk waardevolle gemeenschap creëren. Tegelijkertijd werken we lean & mean en proberen we waar mogelijk in de kosten te snijden.

Een andere trend is het werken met paywalls. Premium video’s gaan achter een betaalmuur. Je boet hier aanvankelijk in op je bereik en de advertentieinkomsten en voor de consument is de drempel hoger om een video te bekijken. Maar ik zie het steeds vaker gebeuren.

Een derde trend: meer samenwerken met andere bedrijven. De consument heeft behoefte aan content, maar heeft geen idee wie die content maakt. Het wordt dus tijd om de krachten te bundelen en dingen samen te doen.

Tot slot: digitalisering verandert het hele proces van contentdistributie. Nieuwe partijen betreden de markt, de huidige partijen veranderen mee. Tegelijkertijd blijft lineaire tv bestaan, nog altijd gebruikt 89 procent van de kijkers de tv op die manier. De tv wordt steeds smarter, maar dat eerste scherm blijft belangrijk.”

Zie je de functie van online nieuwsvoorziening veranderen nu de focus steeds meer op online video komt te liggen?

“De vorm waarin we nieuws verspreiden wordt anders. Eerder werkte de nieuwsredactie voornamelijk voor krant, nu draait alles om digital first. We stemmen zo goed mogelijk af wanneer we kiezen voor tekst of video. We zijn opeens een data driven company, de dashboards hangen overal. Data helpt ons verbeteren, maar we gaan ook nog af op het onderbuikgevoel. We willen mensen blijven verrassen. Dat moet ook, want dat past bij ons bedrijf.”

Wat doe je wel, wat doe je niet? Je kunt immers niet achter elke trend aan hollen…

“Wij zijn de grootste video outlet op het gebied van nieuws, sport, entertainment en finance. Je ziet video’s nu langer worden, maar bij ons blijft alles in short form. Long form, past niet bij ons als medium. Verder is het een kwestie van testen per trend, zoals we nu doen met paywalls. Ook gaan we in dialoog met de consument, gewoon bij de mensen thuis, overal in het land. Daar leer je heel veel van. Een man, niet eens heel oud, was al mee dan twintig jaar abonnee en acht jaar geleden geswitcht naar een digitaal abonnement. Wat hij zoal bekeek? Alleen de gratis website. Hij had geen idee welke mogelijkheden er waren of waar hij voor betaalde. Dan leer je dat je beter moet communiceren.”

Hoe zorg je ervoor dat mensen geïnteresseerd blijven en niet verzadigd raken?

“Wij bieden met Telegraaf.nl nu rond de zestig video’s per dag. Het streven is dat dit er negentig worden, dat halen we eind dit jaar of begin volgend jaar. Als je kijkt naar de cijfers in de markt, zie je dat daarna verzadiging optreedt. Tegelijkertijd zie je dat de behoefte van de consument aan video dagelijks toeneemt. In januari stond de teller op 50 miljoen views, de maand erna 60 miljoen en daarna 70 miljoen. Met de middelen die we hebben proberen we zo goed mogelijk in die behoefte te voorzien.”

Wat ga je vertellen tijdens het Online Video Event?

“Ik wil het gaan hebben over de relatie die we met elkaar moeten opbouwen in het Nederlandse medialandschap. Het draait om de consument én de adverteerder én DSP’s en SSP’s etc. Dat het ons niet alleen maar gaat om bereik, maar om de eigen content die je brengt en hoe die wordt geconsumeerd.”

Meer weten over Online Video? Tijdens het Online Video Event 2019 delen topsprekers van organisaties als TMG, Nuon, Transavia en Top Notch de laatste inzichten en best practices over hoe je video (strategisch) kan inzetten om je bedrijfsdoelen te behalen. Bekijk het programma

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Kees
Jammer voor TMG, maar lezen is veel efficiënter dan video. Met lezen doe je in dezelfde tijd veel meer informatie en kennis op dan met video's. Video is traag en vaak ook oppervlakkiger. Bij tekst is ook veel sneller te bepalen of doorlezen tot het einde zinvol is. Bij video duurt dat langer.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Bram
Lezen heeft veel meer impact. Bij TMG moet je je daarbij ook nog eens door allerlei reclame worstelen. Tegen de tijd dat al die lulkoek voorbij is, heb ik het allang opgegeven.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Charles
Deze dame heeft het niet begrepen. Ik zie dat mijn mening overeenkomt met de twee eerdere reacties. Als het om Nieuws gaat biedt video weinig of geen extra's. Je leest veel sneller de uitgeschreven tekst van de geinterviewde. En wat de video's bij de Telegraaf betreft lijkt het erop dat De Prive de website gekaapt heeft. Ik kom er al niet meer.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie