Wie had twintig jaar geleden gedacht dat mensen hun auto’s helemaal online zouden samenstellen en kopen? Toch gebeurt het steeds vaker. Ondanks die digitale transformatie blijft ervaring een belangrijke factor in het aankoopproces. Want voordat consumenten achter hun laptop kruipen om hun bestelling te plaatsen, willen ze hun nieuwe bolide toch wel even zien, ruiken en voelen. Komen potentiële kopers daarvoor niet naar je showroom? Dan breng je die showroom toch gewoon naar ze toe!
Schiphol is al jaren een gewilde medialocatie voor de automotive-industrie. Waarom? Accountmanager Floris Hoogendoorn van Schiphol Media legt het uit aan de hand van vijf stellingen.
1. ‘Ook jouw doelgroep reist via Schiphol’
‘Of je je nu op grootverdieners richt, jongeren of lease-rijders: je vindt ze elke dag in grote getale op Schiphol. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om aan je branding te werken in en rond de VIP lounges, reclame maken bij de gates van budgetmaatschappijen of adverteren rond de pieren waar veel zakelijke reizigers komen. Ook kiezen automerken voor Schiphol vanwege het internationale karakter. Zo bood Tesla potentiële kopers de kans om op de luchthaven een testrit in te plannen in hun thuisland.’
2. ‘Je bereikt een miljoenenpubliek’
‘In 2018 reisden ruim 71 miljoen mensen van, naar of via Schiphol. Zoek je een podium voor je merk of product? Dan ben je bij ons dus verzekerd van een breed publiek. En zelfs als je en heel specifieke doelgroep hebt, bereik je bij ons grote aantallen reizigers. Neem Mercedes. Zij brachten met een pop-up showroom hun nieuwe A-Klasse bij ons onder de aandacht.’
3. ‘Op Schiphol kan alles’
‘Voor goede ideeën maken we graag ruimte. Van brand awareness creëren via billboards tot een auto aan het plafond: er kan echt heel veel op Schiphol. Dat komt mede doordat we zelf alle media-locaties beheren en uitvoeren. Op andere luchthavens wordt dat over het algemeen door externe partijen gedaan en die lopen zodoende vaker tegen beperkingen aan. Wij willen reizigers graag een stijlvolle en verrassende beleving bieden. Daarom werken we graag mee aan interessante campagnes. Denk aan de AR-campagne van Volvo of de Car2Go -zandsculptuur. Op de hele customer journey tussen parkeergarage en de gate bieden we meerdere touchpoints aan. Dat maakt een campagne per definitie uniek.’
4. ‘We zijn een Europese hubluchthaven’
‘Schiphol is een van de best bereikbare plekken van Europa. En dat biedt kansen. Zo nodigde een bekend automerk hier laatst de internationale vakpers uit om kennis te maken met een van zijn nieuwe modellen. Voor de presentatie huurden ze een deel van onze nieuwe luxe parkeergarage af. Je kunt Schiphol ook als startpunt gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je journalisten of zakenrelaties mee wilt nemen naar een evenement of bedrijfslocatie in het buitenland. In dat geval bieden we hier allerlei mogelijkheden om de trip spectaculair (of juist bescheiden) af te trappen.’
5. ‘Hier krijg je dingen voor elkaar’
‘Doordat Schiphol vrijwel alle facetten van de luchthaven in eigen beheer heeft, weten we precies wat er mogelijk is en kunnen we snel schakelen. Ons mediateam werkt nauw samen met andere afdelingen, zoals Real Estate, Parking en Consumer Marketing. Zodra er een plan op tafel ligt, zorgen wij dat intern alle neuzen snel dezelfde kant op staan. Een mooi voorbeeld vind ik de samenwerking van Audi en VIP Service, waar het merk heel gericht een belangrijke doelgroep bereikt. Door de korte lijnen met Schiphol Parking en VIP-service was het partnership snel beklonken.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!