Overslaan en naar de inhoud gaan

Rechtszaak JCDecaux tegen NS: 5000 reclamevlakken op stations blijven leeg

NS blundert met aanbesteding en sluit ten onrechte contract af met met Exterion Media en Ngage Media (Ocean).
NS
© 123RF
NS
© 123RF

Zo'n vijfduizend reclamevlakken blijven momenteel leeg op ruim driehonderd treinstations in Nederland. Op last van de rechter heeft de NS op het grootste deel van zijn stations leeg moeten halen.

De NS had JCDecaux ten onrechte is buitengesloten bij de aanbesteding van het miljoenencontract en sloot dat in 2011 onderhands met Exterion Media en in 2015 met Ngage Media (nu Ocean). JCDecaux stapte naar de rechter en het gerechtshof in Arnhem stelde de out of home exploitant in een arrest begin oktober in het gelijk. Het contract dat nog tot 2027 zou lopen is daarmee ongeldig, met als gevolg dat de NS nu alle reclame-uitingen op zijn stations moet weghalen.

related partner content for mobile comes here

De contracten die waren afgesloten moet de NS opzeggen en de opdracht alsnog Europees aanbesteden. Het betekent een miljoenenstrop voor de NS en een grote tegenvaller voor adverteerders.

Schadevergoeding

Daarnaast moet de NS JCDecaux ook een schadevergoeding betalen, waarvan de som nog moet worden vastgesteld.

Een woordvoerder van de NS laat aan de NOS weten dat het nog enige tijd duren voor de reclameborden op de stations weer gevuld zijn. De NS kan nog in hoger beroep gaan en moet dat voor 2 januari laten weten.

Betrokken partijen laten weten niet te willen reageren en verwijzen naar het arrest.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kees

Een hele verbetering voor de aanblik van de stations. Misschien kunnen ze er nu kunst of foto's in stoppen, dat is zinniger dan reclame.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in