Hoe werkt AutoScout24?
'AutoScout24 biedt autobedrijven advertentieruimte voor het aanbieden van hun autovoorraad. Daarnaast bieden we advertentieruimte met brede inventory voor automotive, finance en insurrance partijen. We richten ons op de consument die op zoek is naar een nieuwe auto of motor en/of zijn auto wil verkopen. Onze internationale visie is dan ook om de vertrouwde nummer één te worden in alle autogerelateerde zaken voor consumenten die online kunnen worden geboden.'
Hoe ziet de mobiele strategie van AutoScout24 eruit?
'Met de AutoScout24 App kan de consument auto’s zoeken, vinden en te koop aanbieden. Ongeacht waar de consument ook is, wij zorgen ervoor dat hij/zij alle nodige informatie over het bezit van een auto kan raadplegen. Vooral de plaats onafhankelijkheid is hierbij een belangrijke meerwaarde. Dit deden we al op internet, waar we veel kennis en kunde hebben opgedaan. Dit zetten we nu draadloos voort. Het mobiele verkeer komt additioneel bij het internetverkeer. Dit betekent extra traffic en leads naar de adverteerders op AutoScout24.'
Welke toekomstige mogelijkheden voorzie je voor de AutoScout24-app?
'We voorzien dit jaar al dat 50% van alle verkeer via mobiele apparatuur zal komen. Op dit moment is dat al 40%. Hoewel we niet alle nieuwe ontwikkelingen kunnen weggeven, zien wij vooral de ontwikkeling in ‘beleving & vinden’. Je ziet een auto en kunt er direct naar op zoek. Je kunt die auto vervolgens delen door vergaande integratie met sociale media. Favoriete auto’s zijn eenvoudig te bewaren en benaderen en te delen op verschillende devices. Het is mogelijk om vanaf de iPad te bellen, door middel van een koppeling met je iPhone. Dat is dus direct contact met de aanbieder van een auto. Je kunt nu al zoeken van de locatie waar je bent naar de beschikbare auto’s in je directe omgeving. Begin juni hebben we in Duitsland een spectaculaire innovatie geïntroduceerd; Visual Search. Met de camera op je Android Phone maak je een foto van een auto en de app geeft op basis van de uiterlijke kenmerken de zoekresultaten weer van dat merk en model en waar deze te koop staat.'
Welke advertentiemogelijkheden zijn er / komen eraan?
'De advertentiemogelijkheden zijn afgestemd op de verschillende devices en zijn conform de IAB-standaarden. De ontwikkelingen op dit gebied gaan continu door. Het is helaas nog niet mogelijk om verschillende activiteiten op mobiel te meten. Zo is het meten van verkeer en bereik op STIR nog niet mogelijk en kunnen we voor onze adverteerders dus geen specifieke samenstelling weergeven van onze gebruikers. Wel zijn dit meer dan serieuze potentiële autokopers, meer nog dan de passerende internet bezoeker. Zij hebben immers de stap gezet naar het specifiek downloaden van onze app.'
Hoe zal de online markt voor automotive zich ontwikkelen?
'De ontwikkelingen op mobiel gaan heel snel. Wanneer we kijken naar de downloads, groeit onze gebruikersgroep enorm snel. Internet kunnen we meer en meer zien als basisbehoefte. Mobiel maakt echter de snelste en grootste ontwikkeling door. Automotive bedrijven moeten zoeken naar toegevoegde waarde; wat wil de consument? Niet langer denken vanuit het eigen merk, maar aansluiting zoeken bij waar de consument op dit moment mee bezig is. Hoeveel automerken hebben hun website nog niet toegankelijk voor mobiel en draaien nog Flash-players? We gaan naar meer directe beleving en directe communicatie. Bijvoorbeeld mobiel kunnen bekijken hoe je achter het stuur zit van je favoriete auto. Of met een druk op de knop de auto klaar laten zetten voor een proefrit.'
AutoScout24 is de enige aanbieder van een app met dergelijke mogelijkheden. Waar zit jullie concurrentie?
'De investeringen zijn aanzienlijk. Door onze Europese slagkracht is AutoScout24 de troepen ver vooruit en hebben we een belangrijke slag geslagen in de markt. Met 350.000 unieke downloads en gebruikers die actief auto’s zoeken voldoen we duidelijk aan een grote behoefte van het publiek. Onze concurrentie heeft websites die mobiel benaderbaar zijn. Dit is echter met een internetbril naar de mobiele consument kijken en niet uitgaan van wat deze mobiele gebruiker nu graag zou willen.'
Ben je niet bang voor de wet van de remmende voorsprong?
'Nee, zeker niet, we bouwen de voorsprong alleen maar verder uit. Wij doen nu al ervaring op die de concurrentie nog moet krijgen. En wij weten met onze nieuwe faciliteiten steeds beter aan te sluiten bij de behoefte van de mobiele autozoeker. We zijn continue bezig met het verbeteren en aanvullen van onzemobiele dienstverlening en zullen zodoende de voorsprong ook proberen te behouden. De mobiele autozoeker is anders dan de internetter. Hij is serieuzer met het zoeken naar geschikte auto’s en wil ook direct actie kunnen nemen. De mobiele autozoeker is complementair aan de internetter. Het internetverkeer groeit door en daarbovenop groeit het mobiele verkeer stevig door. Het één zwengelt het ander aan. Een mobiele gebruiker ziet op de App een auto en zoekt thuis online om deze auto nogmaals te kijken. Het belangrijkste van mobiel is dat je met een tablet meerdere boodschappen tegelijkertijd kunt ontvangen. Het multitasken met een ‘second screen’ zorgt ervoor dat de klant van AutoScout24 uiteindelijk meer auto’s gaat verkopen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!