Een nieuwe tv-zender in Nederland, zowel lineair als ‘streaming’. Vanavond wordt Insight TV in Nederland geïntroduceerd met een groot feest in Amsterdam. Insight TV is de eerste 4K UHD zender met content gericht op millennials. Hoewel de zender Nederlandse roots heeft, was hij eerder beschikbaar in andere landen. Insight TV is beschikbaar via provider KPN.
Wat is 4K UHD?
Eerst even 4K UHD. Het verwijst naar Ultra High Definition. Eenvoudig gezegd betekent 4K dat kijkers veel scherper beeld hebben. Je krijgt een breder kleurengamma, hoge beeldsnelheid en vloeiende bewegingen, zo belooft de (Finse) marketing director Jenna Vaartimo. Eindelijk kan het ook in Nederland, legt ze uit. ‘4K UHD was hier tot nu toe niet beschikbaar en de samenwerking met KPN kwam nu op het juiste moment, samen met het feit dat 4K UHD meer een begrip aan het worden is. We hopen in Nederland onze merkbekendheid vergroten en straks beschikbaar te zijn in alle huishoudens.’
Nederlands bedrijf
Insight TV is dus een Nederlands bedrijf, met hoofdkantoor in Amsterdam. Vaartimo houdt het vaag wie de eigenaren zijn. ‘We zijn eigendom van een Nederlandse holdingmaatschappij, met private banking.’ Het gaat volgens haar om ‘een aantal eigenaren van grote tv-platformen ‘die beter willen begrijpen wat de digitale tv-consument beweegt’. Insight TV begon als contentproducent en besloot vervolgens die content zelf te gaan uitzenden. We zijn begonnen als een 4K UHD-contentproducent, maar dit is geen onderscheidende factor meer omdat steeds meer contentproducenten UHD aanbieden.
Volgens de marketing director is de UHD Smart-TV-penetratie in Europa inmiddels bijna 70 procent. ‘We bereiken meer dan 47 miljoen huishoudens via onze lineaire tv-kanalen in 21 landen, in zeven verschillende talen. Daarnaast hebben we vorig jaar ons SVOD-platform gelanceerd (je kan je abonneren op de video on demand dienst, MH).’
Perfect beeld is fantastisch, maar het gaat allemaal om de combinatie van goede technologie en goede content. Hoe denkt Insight TV kijkers te trekken en wat maakt het aanbod uniek? Vaartimo: ‘Wij bieden content over actiesporten en lifestyle van interessante influencers uit diverse communities, zoals de surfwereld. Wij willen de echte verhalen laten zien.’
Een voorproefje kun je hieronder in de trailer zien:
'Verhalen die anderen niet kunnen bedenken'
Millennials zijn misschien wel het meest kritische publiek. Waarom richt Insight TV zich specifiek op deze groep? ‘Millennials zullen zich herkennen in de communities en influencers waarop wij ons richten.’ Vaartimo belooft zelfs ‘verhalen die anderen niet kunnen bedenken’.
‘Voor ons is het ook erg belangrijk dat we als scale-upbedrijf originele ideeën bedenken en die ook produceren, hetzij intern, hetzij met verschillende productiebedrijven over de hele wereld. Met onze datastrategie willen we ook trends in kaart brengen, waarmee nieuwe content moet ontstaan.’
Verdienmodel
Insight TV hoopt geld te verdienen met abonnementen op het VOD-platform. Op de HD- en UHD-lineaire kanalen bij KPN zijn ook commercials te zien. Maar die moeten volgens Vaartimo wel ‘aansluiten bij onze manier van denken’. Op de zender is ook ruimte voor contentmarketing en partnerschappen met merken. ‘We werken bijvoorbeeld samen met Monster Energy. Als flexibel bedrijf zijn we in staat om sneller trends en ideeën aan te boren dan onze grotere concurrenten’, gelooft Vaartima. ‘Dit maakt ons ook erg aantrekkelijk voor merken die geïnteresseerd zijn in dezelfde communities en in contentmarketing.’