Dat stelt Matthijs Mons, partner van IG&H Consulting & Interim, die samen met For All Finance onderzoek verrichte onder financieel marketeers.
In samenwerking met Marco Keim, directievoorzitter Aegon Nederland, zal hij tijdens de Nationale Dag Financiële Marketing volgende week woensdag (3 december) de uitkomsten van het onderzoek bespreken en dieper ingaan op de trends en de impact op marketeers.
'Het is twee voor twaalf geweest, de noodzaak om als marketeer in actie te komen is nu', waarschuwt Mons.
Alfred Levi leidt de dag in goede banen en zegt: 'Bedrijven zijn geneigd om in tijden van crisis te besparen op hun marketingactiviteiten. Volkomen ontrecht. Het marketingvak zal voor financiële dienstverleners cruciaal zijn om heelhuids uit deze crisis te komen.'
De branche is volgens hem lange tijd verwend geweest en marketeers hoefden niet veel anders te doen dan producten of diensten te voorzien van een mooie strik.
Levi: 'De consequenties van de huidige crisis zijn enorm. De marges zullen verder verkrappen, terwijl de concurrentie verder zal toenemen. In de financiële sector zal marketing eindelijk een echt vak worden.
'De productontwikkelaars zullen hun dominante rol kwijtraken. De tijd is voorbij dat zij producten mochten verzinnen en dat marketeers er een sausje overheen mochten doen om die producten aan de klant te kunnen slijten.
'Productontwikkeling moet nu ten dienste komen te staan van de marketeers. Zij krijgen een leidende rol in het beleid. Om te kunnen overleven zullen verzekeraars, banken en intermediair veel meer dan voorheen klanten moeten binden, behouden en werven.
'Een beetje cross selling volstaat niet meer. Het gaat om het neerzetten van een volledige relatiegerichte strategie'
Hoe je dat doet en wat je kunt leren van andere marketeers staat volgende week centraal. Het loopt storm, want de branche snakt naar nieuwe inzichten. Meld je snel aan, want vol is vol.
Bezoekers van MolBlog krijgen trouwens korting, net als lezers van het Tijdschrift voor Marketing.
Twee MolBloggers mogen zelfs gratis, maar dan moeten ze wel een verslagje maken... meld je aan bij mij.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!