De Consumentenautoriteit heeft het bedrijf en zijn eigenaar een boete van 105.000 euro opgelegd voor de wijze waarop het HotelGroup Passport werd verkocht. Consumenten werden telefonisch benaderd met de mededeling dat zij een prijs hadden gewonnen of een gratis reis kregen aangeboden. Vervolgens bleken zij een abonnement op een hotelkortingskaart te hebben afgesloten waar ze moeilijk weer vanaf konden komen.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: ' Het vertrouwen van consumenten is door deze praktijk geschaad. Hotel Group International heeft de regels die worden gesteld aan de verkoop en die consumenten beschermen onvoldoende serieus genomen.' Behalve de boete heeft de Consumentenautoriteit ook twee lasten onder dwangsom opgelegd om herhaling van deze praktijk te voorkomen.
Via ConsuWijzer ontving de Consumentenautoriteit klachten van consumenten dat zij gebeld waren met de mededeling dat zij een prijs of een reis hadden gewonnen. In het telefoongesprek werd hen niet duidelijk dat zij in werkelijkheid een overeenkomst aangingen voor de hotelkortingskaart HotelGroup Passport. Het HotelGroup Passport was een abonnement voor 12 of 24 maanden dat zonder opzegging automatisch werd omgezet naar een overeenkomst voor onbepaalde tijd. De kosten voor het abonnement waren EUR 153,95 per jaar. Met de kaart konden consumenten tegen gereduceerd tarief overnachten bij de aangesloten hotels. Als zij de overeenkomst vervolgens wilden opzeggen, lukte dat niet, waarna ze te maken kregen met
aanhoudende incassopraktijken. Mede op basis van deze meldingen is de Consumentenautoriteit tot actie overgegaan. Tegen de boete is bezwaar aangetekend.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!