Het goeroegehalte van het MWG Congres 2011

De 2011-editie van het MWG Congres werd goed bezocht. Het niveau van de sprekers was wisselend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat het Congres sinds vorig jaar is teruggegaan van twee dagen naar een dag, bleek ook dit jaar een houdbare verandering. De opkomst was prima. En als je ‘slechts’ één dag te programmeren hebt, kun je kwaliteit concentreren. Dat bleek voor één dagprogramma al ingewikkeld genoeg.

Dit jaar’s lijstduwers waren Jeff Jarvis (auteur van What Would Google Do?) en de Zweedse Mikael Ahlström (van ‘digital academy’ Hyper Island). Jarvis deed waarvoor hij kwam. In lekker Yankee-Amerikaans debiteerde hij zijn marketingwijsheden. Adequaat. En natuurlijk niet voordat hij de zaal had opgewarmd met een paar grappen over de Nederlandse taal (de harde g in ‘blog’) en ‘achterwerkreclame’ naar aanleiding van het reclamekussentje dat op elke stoel was neergelegd.

De waarde van media zit in relaties, was de rode draad van Jarvis’ verhaal. Daar had hij mooie voorbeelden bij – zoals je van goeroe’s mag verwachten – bijvoorbeeld over een auto die op basis van crowdsourcing werd ontwerpen en geprijsd. Jarvis bracht zijn eigen verhaal in de praktijk door na afloop van zijn presentatie te vragen om kritiek. ‘Anyone who thinks I’m telling bullshit?’ De door de wol geverfde spreker weet waarschijnlijk ook wel dat harde kritiek plenair meestal uitblijft. Ahlström bracht het er minder florisant vanaf. De man is geen wervelende verschijning, maar ook de inhoud leverde hem geen staande ovatie op.
Opmerkelijk was zijn wervende verhaal over Hyper Island, niet chic. Toen hij daarmee klaar was, zei hij dat het misschien een goed idee was om niet te lang te praten over Hyper Island, maar beter om een filmpje te laten zien (‘dat is meer de Hyper Island-manier’). Het publiek kreeg daarna dus nóg meer Hyper Island. Daarna tracteerde hij de toehoorders –naast een vrij uitgebreid verhaal over social media – ook over de noodzaak van falen. Falen moet. Want falen is ook een manier om te leren hoe dingen NIET moeten.

Dat motto van uitproberen en maar kijken of het wel of niet slaagt, bracht ook serial entrepreneur Boris Velthuizen van Zanten. ‘Big failures are good’, provoceerde hij, zonder dat dat zo over kwam. Velthuizen van Zanten – altijd om door een ringetje te halen – kwam op op een eenwieler op, jongleerde met mandarijnen en vertelde zijn verhaal over ondernemen. (Je moet klein beginnen, je moet falen en het moet vooral FUN zijn!) De ondernemer deed Noordwijkerhout niet op de grondvesten schudden, maar was zoals altijd aardig om te beluisteren.
Dat hij het weer eens nodig vond om zijn blinde liefde voor electronicamerk Apple te delen met de zaal, moet voor lief genomen worden. Het ‘kleine broertje’ van Velthuizen van Zanten, Alexander Klöpping, (door dagvoorzitter Van Heukelom iets te vaak ‘Klöpping met o-umlaut genoemd) schmierde bij aanvang: ‘Ik heb net met Jeff Jarvis gekletst, en dat was best vet, hihihi.’

Het verhaal dat hij had meegebracht - een aantal van de toehoorders hadden het hem al eens eerder horen vertellen – bevatte veel divertiment.Het publiek ging ervoor en dubbel applaus viel hem ten deel. Klöpping vond de ontwikkelingen rond de 3D-printer (nog steeds) ‘best wel een ding hoor’. Hij sleurde het publiek langs cijfers en leuke voorbeelden, de netwerkgeneratie en – een serieuzer onderwerp dat door andere sprekers ook werd aangeraakt – privacy. Van Heukelom stelde terecht vast: ‘De zaal is blij met jou.’

Ervaren congresgangers weten dat er elk jaar ook sprekers op het programma staan die het eigen bedrijf komen aanprijzen. Dit jaar werd die rol gepakt door Dick Buschman van Achtung! en Marc Leurs van TBWA\Neboko. Buschman spitste zijn bureaupresentatie toe op de Volkswagen Rijbewijs case. Het verhaal van Leurs kon door de zaal niet anders worden uitgelegd dan ‘reclame voor TBWA’. Niet alleen succesvolle cases, maar de gehele TBWA-aanpak, inclusief de methode van ‘mapping’ kreeg het publiek door het keelgat geduwd. Leurs: ‘Ideeën moeten ophouden ééndimensionaal te zijn.’

Sanoma Digital maakte in samenwerking met Blue Shots separate interviews met de sprekers. Hieronder ziet u Ronnie Overgoor in gesprek met Oppergoeroe Jarvis. Filmpjes van de anders sprekers kunt u bekijken.

@&autostart=false&width=480&height=300&file=" name="ply" wmode="transparent" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" quality="high" src="" type="application/x-shockwave-flash"/>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie