Heeft RTL5 guilty pleasure tv nodig om de jonge hoogopgeleide kijker te binden?

Temptation Island scoort vooral in AB1 20-34 + Vrouw 20-34. Genoeg om lineair uit te blijven zenden? Analyse van Simone Hoogenbosch (Magna).

RTL

RTL heeft zijn belofte van opschorten van 'guilty pleasure' tv niet lang vol gehouden. Eind november 2019 maakte RTL-programmadirecteur Peter van der Vorst bekend per direct de uitzendingen van realityserie De Villa van de buis en Videoland te halen, wegens scènes met seksueel overschrijdend gedrag. Nadat de scènes op tv verschenen, ontstond er veel ophef op social media en besloot RTL te stoppen met uitzenden.

Maar drie maanden later begon gewoon weer een nieuw seizoen Temptation Island op RTL5 en Videoland staat inmiddels weer vol met Nederlandse en buitenlandse versies van guilty pleasure content: Ex on the Beach, Temptation Island, Love Island en Paradise Hotel.

Van der Vorst heeft zich toch nog een beetje aan zijn uitspraak gehouden; De Villa ontbreekt namelijk nog steeds op Videoland. Waarom heeft deze 'guilty pleasure tv stop' slechts drie maanden geduurd?

Waarschijnlijk hoopt Van der Vorst dat de kijkers de rel rondom De Villa al zijn vergeten. Of is het programma ondanks alle kritiek simpelweg te belangrijk voor RTL5 en Videoland voor een langdurige boycot?

Cijfers 2020 komen niet in de buurt van voorgaande jaren

Het seizoen van 2020 begon eind februari met een dubbele aflevering en trok hiermee 400 duizend kijkers (6 jaar e.o.). Gedurende het seizoen haken er wel wat kijkers af, maar blijven de cijfers relatief stabiel rond de 300 tot 330 duizend kijkers. Toch lieten de laatste zes afleveringen dalende cijfers zien.

En dat terwijl in de eerste afleveringen van het programma vaak juist niet zo veel gebeurt. De koppels moeten nog acclimatiseren tussen de dames in uitdagende kleding en heren met sixpacks, die speciaal gecast zijn om de koppels in verleiding te brengen om vreemd te gaan. Zijn de kijkers het zat om de spelletjes van de verleiders op een tropisch resort te bekijken?

Verval

Daarnaast is het opmerkelijk dat het programma elke week kijkers verloor, aangezien het seizoen midden in het coronatijdperk werd uitgezonden. Er werd in deze periode meer lineaire tv gekeken, over alle doelgroepen heen, en toch weet Temptation Island de kijkers niet vast te houden of juist meer kijkers te trekken. Dat is ook een prestatie..

Als we de 2020 cijfers vergelijken met het seizoen 2019, zien we een groot verval in kijkcijfers. Gedurende het seizoen verloor het programma steeds meer kijkers. Ook vorig jaar begon het seizoen met hogere kijkcijfers dan voor de overige afleveringen.

De eerste drie episodes werden door gemiddeld 736 duizend bekeken (6 jaar e.o.), maar dit zakte al snel terug naar een half miljoen. Dit patroon is ook te herkennen in 2018. Daar waren wel enkele pieken te zien, maar er was ook verval over de periode heen.

gr1

Grafiek 1: Kijkcijfers per aflevering Temptation Island op doelgroep 6 jaar e.o. x 1000

Jonge en hoog opgeleide doelgroep

Ondanks dalende kijkcijfers, scoort Temptation Island in vergelijking met andere programmering op RTL5 in hetzelfde tijdvak een stuk beter op marktaandeel. Het gemiddelde marktaandeel van de zender (eind februari t/m begin juni 2020) is 2,9 procent binnen 6 jaar e.o. ten opzichte van 5,1 procent gedurende Temptation Island.

Normaliter is de zender niet enorm populair onder jonge vrouwen en in hoge sociale klassen in dit tijdvak; doelgroep AB1 20-34 jaar heeft een marktaandeel van 4,7 procent en Vrouw 20-34 jaar 5,7 procent. Maar als Temptation Island wordt uitgezonden, schiet dit marktaandeel omhoog naar gemiddeld 19 procent in zowel AB1 20-34 jaar als Vrouw 20-34 jaar.

En niet enkel jonge vrouwen, maar ook jonge mannen en kijkers tussen de 35 en 49 jaar vinden het programma de moeite waard. Kijkers boven de 50 jaar kijken duidelijk liever naar andere programma’s.

RTL5 weet met Temptation nog steeds jonge en hoog opgeleide kijkers op een selectieve manier aan zich te binden. Maar blijft dit ook in absolute aantal voldoende en zo ja, voor hoe lang nog?

2

Grafiek 2: Gemiddeld marktaandeel Temptation Island seizoen 2020

Volgend seizoen Temptation Island exclusief te zien op Videoland?

Zijn de kijkers het zat, zijn zestien afleveringen te veel, óf zijn ze allemaal massaal overgestapt naar Videoland om het daar te bekijken? De doelgroep van Temptation Island is gewend om content te bekijken op verschillende schermen en tijdstippen. Waarom zouden ze wachten op de volgende aflevering op tv terwijl je ook gemakkelijk meerdere afleveringen kunt zien via Videoland?

De incentive die Videoland biedt met de aflevering van volgende week vooruit kijken zal ongetwijfeld goed werken. Maar gooit RTL5 daar zijn eigen glazen niet mee in en verdwijnt hiermee ook de lastig te bereiken jonge doelgroep van lineaire tv? Met de trend van de dalende kijkcijfers is de kans reëel dat de serie volgend jaar terugkomt als Videoland only content.

Big Brother

Begin juni werd bekend dat Big Brother gaat terugkeren bij RTL. Het zou kunnen dat deze show de plaats gaat innemen van Temptation Island, of kiest RTL ervoor om simpelweg nog meer reality uit te zenden? Temptation Island is qua format niet direct te vergelijken met Big Brother, maar het programma dat 20 jaar geleden zo populair was, zal in ieder geval íets aangepast moeten worden om het ook in deze tijd te kunnen waarmaken.

Ik behoor tot de doelgroep (AB1 Vrouw 20-34 jaar) waarin het programma nog wél goed scoort, dus ik hoop stiekem dat ik mijn guilty pleasure volgend jaar nog lineair op tv kan kijken.

Simone Hoogenbosch is senior AV consultant bij Magna 

Dit artikel is ook hier te vinden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie