Harold Hamersma lanceert wijnapp

Gisteren werd de ‘De Grote Hamersma’ Superwijnen-app voor Iphone gelanceerd. We spraken Harold Hamersma en Jeroen de Bakker over het nieuwste product van ‘het merk Hamersma’. INTERVIEW

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het merk Hamersma heeft er een product bij. Naast de weblog, de wijnrecensies in het NRC Handelsblad, Plus Magazine en het Parool en de jaarlijkse wijnalmanak De Grote Hamersma, is er nu ook de Superwijnen app. Een slimme zet? Of een move die het eigen boek in één klap overbodig maakt? We vroegen het Jeroen de Bakker van Lab1111 en natuurlijk Harold Hamersma zelf.

Zo’n app kopen mensen één keer en het maakt De Grote Hamersma in één klap overbodig. Is dat nu wel zo’n slimme zet?
Harold: ‘Of het slim is of niet, zal moeten blijken. Misschien raadpleegt iedereen De Grote Hamersma straks alleen nog op z’n mobiel, maar het is de vraag of dat erg is. Jullie zijn vast ook bezig met de vraag of Adformatie straks alleen nog online bestaat. Dat zijn vraagstukken waar je niet omheen kunt. Uiteindelijk gaat het erom dat mijn content bij mijn lezers terecht komt, of dat nu via postduiven gaat, via een boek, of via een app, dat maakt mij niet zoveel uit.’

Harold heeft toch al eens een wijnapp gemaakt?
Harold: ‘Ik heb inderdaad ooit de app Connaisseur ontwikkeld, maar dat was een game, waarmee spelers hun wijnkennis konden testen en ontwikkelen. Dat hebben we destijds gelanceerd als extra reclame voor de Grote Hamersma, maar had er verder weinig mee te maken. Met Superwijnen-app kunnen wijnen in de supermarkt gescand worden en hebben consumenten toegang tot alle ratings uit De Grote Hamersma.’

Het valt niet mee om in Nederland geld te verdienen aan premium apps. Wat wordt het verdienmodel?
Jeroen: ‘De app kost 5,49, dus het is de bedoeling dat we inkomsten uit de verkoop genereren, maar we zullen ons in de toekomst ook gaan richten op in-app purchase, lead generation en e-commerce. Ook proberen we op dit moment de kosten zo laag mogelijk te houden, zodat de terugverdientijd korter is.’

Hoe verhoudt e-commerce zich tot de onafhankelijkheid van Hamersma als recencent?
Jeroen: 'Harold laat zich in zijn ratings alleen leiden door zijn eigen oordeel en door niets anders. Maar als partijen vervolgens gebruik willen maken van die ratings ter promotie van hun producten, dan is dat natuurlijk geen probleem. Ook de verkoop binnen de app of het doorlinken naar verkooppunten is prima, zo lang het de rating van Harold maar niet beïnvloedt. En dat is niet het geval.

Er bestaan al behoorlijk wat wijn-apps. Wat gaat de Superwijnen-app toevoegen?
Jeroen: ‘We hebben goed gekeken naar welke problemen consumenten ervaren en hoe we die het beste kunnen oplossen. Uit onze research bleek dat mensen vooral moeite hebben met het kiezen van wijnen in de supermarkt. Ook bleek dat actuele aanbiedingen een heel belangrijke factor zijn bij de keuze voor een wijn. Daarom hebben we de actuele supermarktenaanbiedingen ook meegenomen in de app.’

Maar de belangrijkste onderscheidende factor is toch gewoon de naam Hamersma?
Harold: ‘Natuurlijk. Bij dit soort dingen gaat het er niet om dat je iets doet wat nog niemand anders gedaan heeft, het gaat erom dat je het beter doet. Als het op wijnen aankomt is de autoriteit en betrouwbaarheid van de recensent natuurlijk heel belangrijk. De bedoeling is dat mensen de app gaan kopen, omdat de op de reputatie van De Grote Hamersma vertrouwen.’

En behalve recensent ben je ook vooral marketeer van het merk Hamersma geworden?
Harold: ‘Inderdaad. Wat ik vroeger – toen ik nog in de reclame zat – aan mijn klanten adviseerde, moet ik nu zelf in de praktijk brengen. Waar sta ik als merk voor? Wat heb ik te bieden? Hoe wil ik dat overbrengen? Als wijnrecensent was ik jaren gelden al bij de Grote Wijnalmanak betrokken, maar Derk Sauer en ik hebben op een gegeven moment bewust gekozen om ‘het merk Hamersma’ verder te gaan uitrollen.’

Hoe zou jij – als oud reclameman – de onderscheidende factor van het merk formuleren?
Harold: ‘Behalve dat ik van mijn hobby mijn werk gemaakt heb en er daarom met het grootste enthousiasme over kan schrijven en vertellen, heb ik via multimediale platforms, zoals NRC, het Parool en Plus Magazine ook een heel groot bereik kunnen opbouwen. Verder schrijf ik op een heel eigen en toegankelijke manier over wijn, die blijkbaar veel mensen aanspreekt.’

Er is nu dus een weblog, een boek een een app. What’s next?
Harold: ‘We lopen al langer rond met ideeën voor een televisieprogramma. Er zijn al een keer vergaande plannen geweest voor een programma samen met Ronald Giphart voor bij de publieke omroep, maar dat ging toch niet door. De commerciële zenders zijn niets voor mij, want ik wil mijn journalistieke onafhankelijkheid behouden. Vooralsnog is het dus nog wachten op het juiste format, de juiste zender en het juiste moment. Wel gaat er binnenkort een theatervoorstelling komen.’

Een theatervoorstelling over wijn? Wat moeten we ons daar nu weer voorstellen?
Harold: ‘Verhalen, beeld, geluid, muziek. Wie weet speelt het zich wel in een glasbak af: alles is mogelijk. Veel theaters merken dat traditioneel toneel geen volle zalen meer trekt, maar vernieuwende voorstellingen met een toegankelijke insteek zijn wel steeds meer in trek. We zullen wel zien. Als ex-reclameman ben ik wel gewend om in verhalende concepten te denken. Ideeën genoeg in elk geval. Binnenkort heb ik mijn eerste brainstorm met de regisseur.’

Lonkt de reclamewereld nog wel eens?
Harold: ‘Nee joh. Ik heb van wijn drinken mijn beroep gemaakt. Ik knijp mezelf nog dagelijks in de arm om te kijken of ik droom. En daarnaast zou ik het ook niet meer kunnen. De reclamewereld die ik destijds verliet is een heel andere dan die van vandaag. Ik zou een vervelend oud mannetje worden die de hele tijd zegt dat vroeger alles beter was. Daar zit ook niemand op te wachten.’

De Superwijnen-app is verkrijgbaar en vooralsnog alleen voor iOS.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie