Gunning (van Unilever naar Vedior): 'Mensen komen niet uit hun bed voor de aandeelhouder'

Uitzendbedrijf Vedior heeft een nieuwe bestuursvoorzitter gevonden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Nederlander Tex Gunning, nu nog werkzaam bij Unilever, is de beoogde opvolger van de Amerikaan Zach Miles. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.

In TVM heb ik hem een paar keer geinterviewd en vond hem altijd wel een oorspronkelijk denker, een non-conformist. Ik denk dat het een verlies is voor Unilever.

ANP bericht: De benoeming van Gunning (1950) wordt in september voorgelegd aan de algemene vergadering van aandeelhouders.
Gunning krijgt een jaarsalaris van 750.000 euro. Daarnaast krijgt hij eenmalig 400.000 euro ter compensatie van een langlopend beloningsplan bij zijn huidige werkgever en ontvangt hij 100.000 euro vanwege zijn verhuizing naar Nederland.

Het aftreden van de Amerikaan Zach Miles werd in april van dit jaar aangekondigd. Hij werkte sinds 1999 bij Vedior en stond vanaf februari 2004 aan het roer van de onderneming. Miles blijft als adviseur betrokken bij de uitzender.

Gunning eindigde in de Top100 van Marketeers van het Tijdschrift voor Marketing op nummer 2.

Even wat quotes uit de interviews in het Tijdschrift voor Marketing:

In 2000, toen Gunning nog algemeen directeur van Van den Bergh Nederland was en naar Azië ging:

'We kenden lange tijd geen groei en we willen nu versnelde groei', zegt Gunning. 'Naarmate we echter verder gingen, kwamen we tot de gedachte dat het niet genoeg meer is. We moeten streven naar "revolutionaire groei".

'Dat gevoel komt voort uit wat er gebeurt in de new economy. Je ziet razendsnelle groei en innovatie in e-commerce, telecom, de out of home-markt (zoals Starbucks), nieuwe IT-bedrijven en dienstverlening. Consulting is zichzelf ook totaal aan het veranderen. Je kunt zo acht industrieën noemen die tot de nieuwe economie behoren.

'Ze zijn uitermate attractief met waarden waar iedereen bij wil horen. Snelle groei, veel verantwoordelijkheid en als het op beloning aankomt: you get to eat what you kill. Dat spreekt aan.

'Unilever zit niet in dat spoor. Ik en al die anderen willen ook alleen horen bij een razendsnel groeiende onderneming met veel verantwoordelijkheid, veel ruimte en een goede beloning. Als je moet werken voor een tent die gemiddeld met vijf procent per jaar groeit... dan willen we dat niet meer.'

Je steekt boven het maaiveld uit en dat maakt je kwetsbaar.
'Het gaat goed met je zolang je presteert en iets levert. Als ik ooit een misstap maak, dan zal de grijze middelmaat me te grazen nemen. De grijze middelmaat richt zich altijd op diegene die hun positie bedreigt. Iemand met een sterke persoonlijkheid roept ongemak op.'

In 2001:

'Er bestaan geen verzadigde markten, alleen verzadigde marketeers. De consument heeft altijd behoefte aan nieuwe impulsen, nieuw excitement en verrassingen. Het is aan ons om die te verzinnen.'

In 2004:

In het begeleidende boekwerk India, UBF Asia's journey to Greatness schrijft Gunning: 'Being succesful is not about more money, it's about taking care of others and leaving the world a better place.' En: 'Money is not a goal in itself. It's the outcome of service, faith and conviction.'

'We wilden ze ook menselijkheid bijbrengen', zegt Gunning. 'De meeste van onze marketeers behoren tot de elite. De laatste twee jaar heb ik ze ook de onderkant van de samenleving laten zien. Denk je nu werkelijk dat we hier een toekomst hebben als we niet met elkaar zorgen voor de bodem van de piramide?'

Toen hij bij UVG in Oss begon liet hij al zijn medewerkers een pakhuis zien vol afgekeurde waar. De producent van de A-merken maakte er in de praktijk een zootje van, luidde de boodschap. Zijn MT zette hij op het verkeerde been door ze een (vals) memo te tonen waarin Unilever aankondigde dat het UVG ging verkopen en dat het management maar moest nadenken of ze het wilde overnemen.

Bij Van den Bergh liet hij een grafiek zien van dalende margarineverkopen. Om maar duidelijk te maken dat er wat moest veranderen.

Wat deed hij in Azië om de geesten te mobiliseren?

Gunning: 'In Azië laat ik al sinds het begin een foto met alleen maar mensen zien. Ik roep elke keer: "3,3 miljard mensen!" Je hebt geen idee wat dat betekent. Toen ik in 1997 voor Van den Bergh Nederland in Peking was, fietste ik door de stad. Nu zijn het allemaal snelwegen met acht banen. Wat schudt mensen wakker?

'Ik heb 3,3 miljard mensen voor ze en 65 procent is jonger dan 30. Ze gaan van een inkoopkracht van 350 dollar per jaar naar het niveau van Singapore. Nou, dat is een markt.'

In 2006:

'Als bedrijf kun je maar heel kort volhouden dat het om de kosten gaat en om de aandeelhouders. Het is vermoeiend en het geeft geen energie. Als je een organisatie levend en geïnspireerd wilt houden moet er iets waardevols zijn. Mensen komen niet uit hun bed voor de aandeelhouder.

'Het gaat om je rol in de samenleving. Kijken of je mensen kunt redden op het platte land in India door educatieprogramma's op te zetten. Als ik in Vietnam dit jaar 300 scholen kan bezoeken met een paar bussen met tandartsen, dan heb ik toch weer 20 duizend kinderen geholpen.

'Die verkopen komen dan wel. Als je mensen helpt dan doen ze ook iets terug. Merken die dat niet hebben zullen hun resonantie in de samenleving zien afbrokkelen.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie