Eugene Bay is nog steeds ceo van VBAT, het internationale branding en design bureau dat hij 30 jaar geleden mede oprichtte.
De nu tot creative director benoemde Brit Graham Sturt (43) kwam vijf jaar geleden bij het bureau werken als creative met een lange staat van dienst in branding en design.
Over de promotie van Sturt tot creative director zegt Bay: ‘De schaal van de Nederlandse markt is de afgelopen vijf jaar substantieel kleiner geworden. Daarom hebben wij onze new business scope uitgebreid: eerst binnen Europa en nu wereldwijd. Dit grotere speelveld vereist nieuwe focus en daarom hebben we besloten een nieuwe, toegewijde persoon te benoemen die zich concentreert op het creatieve team en de creatieve output. En na 30 jaar creative director te zijn geweest voel ik ook dat het bureau vers bloed aan de top nodig heeft.’
In april 2013 opende VBAT een vestiging in Mexico City onder de naam VBAT.MX.
Over de persoon Sturt zegt Bay: ‘Ik geloof dat Graham de man is die de nieuwe dynamiek in het bedrijf kan vastleggen. Hij koestert de zorgvuldig opgebouwde creatieve reputatie van VBAT en past goed in onze cultuur. Hij zal de bredere, internationalere creatieve koers die we hebben uitgezet verstevigen. En Graham is een fantastische mentor voor onze creatieven, hij is iemand die het talent in anderen herkent, die motiveert, uitdaagt en stimuleert. En hij is zelf een groot conceptdenker.’
Naast het volharden in ‘creative excellence’ en het leveren van de beste designs en merkbelevingen voor de klanten van VBAT omschrijft Sturt het als zijn ambitie dat VBAT aantrekkingskracht uitoefent op de beste designers in de industrie en internationale prijzen blijft winnen.
Sturt werkte bij verschillende vooraanstaande internationale bureaus – waaronder 4i, Fitch London, Large Design, Landor, 20I20 – voor klanten als DE Master Blenders 1753, Heineken, PostNL, The Rolling Stones, Oasis, Nokia, Motorola, Channel 4, Bang & Olufsen, Greenpeace, Lucky Strike en YO! Sushi. Hij is gespecialiseerd in de ontwikkeling van identiteiten en logo design en heeft een passie voor typografie. Hij blogt op Marketingonline.