Dat staat in het vandaag gepubliceerde jaarverslag. Vorig jaar daalde de nettowinst nog met bijna 33 procent.
De uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl zag de omzet dalen naar 103 miljoen euro (-5,3 procent). Met name de advertentiemarkt blijft onder druk staan. Lagere druk-, distributie- en inkoopkosten compenseerden die daling. De nettowinst steeg daardoor naar 4,7 miljoen euro, plus 47 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De ebitda steeg naar 19,4 miljoen euro; (+6,6 procent).
Advertentiemarkt
Over de advertentiemarkt meldt NRC: 'Deze markt staat al jaren onder druk, maar NRC Media slaagt erin om gedurende de laatste jaren marktaandeel te winnen. Desalniettemin is de advertentiemarkt lastig te voorspellen en conjunctureel. De daling van de omzet is echter met name het gevolg van de beslissing om te stoppen met de verkoop van iDevices bij abonnementen en een nieuwe koers bij de webshop waarbij nu ingezet wordt op minder, maar hoogwaardiger producten.'
Positief was volgens het dochterbedrijf van Mediahuis de stijging van de betaalde verkoop van de dagbladen. 'Papier' daalde in 2016 ten opzichte van 2015 met zo'n vijf procent. De digitale verkoop steeg met 46 procent, waardoor de totale verkoop met 6 procent steeg. Het aantal leesminuten op nrc.nl steeg met 20 procent. De directie spreekt dan ook over een 'goed jaar'.
2017
In 2017 zijn er veranderingen doorgevoerd bij NRC Handelsblad en nrc.next. Alle NRC-abonnees krijgen sinds begin dit jaar dezelfde krant in de bus. Ze komen nog wel op andere tijdstippen uit. NRC Handelsblad blijft een middagkrant, nrc.next een ochtenddagblad.
Mediahuis
NRC Media maakt onderdeel uit van Mediahuis. Dat is nu officieel eigenaar van Telegraaf Media Groep. Het lijfde ook Media Groep Limburg in. Eerder dit jaar namen de Belgen ook een belang in online uitgever Wayne Parker Kent.