Real life borrel of sociale media: voor de communicatieprof is netwerken van levensbelang. Hoe? In Communicatie Magazine van februari geven experts zeven tips. Hier de verkorte versie.
Door: Floor Bakhuys Roozeboom
1. Geef zonder iets terug te verwachten
Om maar met de lekkerste oneliner te beginnen: Geven is het nieuwe krijgen. Tenminste, als we de geraadpleegde netwerkexperts mogen geloven. Want u denkt misschien dat het bij het aloude spel van het netwerken allemaal om quid quo pro draait – dat is ook zo – maar dat geven en dat krijgen hoeft niet meer per definitie synchroon te gaan. Sterker nog: er kan járen tussen zitten. Martijn Aslander, auteur van oa. Nooit af: ‘De beste netwerkstrategie is: geef op professioneel vlak alles wat je moeiteloos kunt geven, zonder daar direct iets voor terug te verwachten en je zult uiteindelijk rijkelijk worden terugbetaald. Ik deel alles. Al mijn kennis gooi ik online. Al mijn boeken zijn gratis te downloaden. Maar alles wat ik weggeef, krijg ik indirect weer terug, in de vorm van klussen, boekingen als spreker en relevante samenwerkingen..’
2. Schep niet op. Laat anderen dat voor je doen.
Een wijze les die merken en bedrijven ook al enige tijd op het hard gedrukt wordt: ga niet rondbazuinen hoe geweldig je bent. Wees geweldig en vertrouw erop dat anderen dat vervolgens wel zullen rondbazuinen. Volgens social media expert Corinne Keijzer niet alleen een nuttige marketingtip, maar ook een gouden netwerkregel in een tijd waarin schaamteloze zelfpromotie via sociale media hoogtij viert. ‘Mensen horen van alle kanten hoe belangrijk het is om je online te profileren,’ zegt Keijzer, ‘maar de lijn tussen profileren en opscheppen is dun. Zeker marketing- en communicatieprofessionals trappen vanuit beroepsdeformatie nogal eens in de valkuil om online een soort knipperende reclamezuil om zichzelf heen te bouwen.’
3. Durf te vragen
En dat vragen, daar hebben wij Nederlanders moeite mee, zegt Miriam Notten, oprichter en managing consultant bij netwerkadviesorganisatie La Red. Want we mogen dan bekend staan als een brutaal volkje, maar vanuit onze Calvinistische achtergrond lijken we ook de gedachte te koesteren dat de weg naar de top al ploeterend – en het liefst geheel op eigen houtje – moet worden afgelegd. Notten: ‘Kijk maar de negatieve connotatie die veel netwerkgerelateerde woorden in onze taal hebben, zoals kruiwagen en vriendjespolitiek.’ Volgens Notten laten we als het op netwerken aankomt dan ook veel kansen liggen, simpelweg omdat we te betoeterd zijn om hulp te vragen.
4. Vergroot je persoonlijke gunfactor
Bij netwerken draait het nog steeds allemaal om gunnen. En de sleutel naar die felbegeerde gunfactor, ligt niet zozeer in je CV of je zakelijke wapenfeiten, maar juist in persoonlijk contact, aldus Marja Ruigrok oprichter van onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel . ‘Het idee dat netwerken een strikt zakelijke aangelegenheid is, berust echt op een misverstand. Netwerken is gunnen en niets beter voor je gunfactor dan een kleine persoonlijke geste. Het kan heel simpel zijn. Een relatie die woonruimte zoekt een tip over een huis doorspelen. Een linkje naar een interessant artikel doorsturen. Of gewoon een persoonlijk gesprek aanknopen tijdens een vakbijeenkomst.’’
5. Ken uw collega’s
Mirjam Notten: ‘Men denkt bij netwerken snel aan externe relaties, maar het belang van netwerken bínnen een organisatie blijft nogal eens onderbelicht. Terwijl juist de kennis van dat informele netwerk van sociale relaties heel waardevol is. Wie rijden samen naar kantoor? Wie gaan in de pauze altijd samen een rondje gaan lopen met een boterham in de hand? Wie vertrouwen elkaar en wie juist niet? Om te weten met wie voor je een bepaald project het beste kunt samenwerken of welke mensen je aan jouw kant wilt hebben om een bepaald voorstel erdoor te krijgen, moet je weten hoe de hazen lopen. Zo simpel is het.’
6. Verbreed uw horizon
Volgens Martijn Aslander zijn vage kennissen als het op netwerken aankomt veel waardevoller dan goede vrienden of naaste collega’s. ‘De socioloog Marc Granovetter stipte in 1979 al aan in zijn essay The Strength of Weak Ties dat kennissen sneller geneigd zijn om iets voor je te regelen dan goede vrienden. Je wordt bijvoorbeeld sneller aangedragen voor een nieuwe baan door iemand die je via via kent, dan door een goede vriend of een familielid. Het gaat bij netwerken dus niet om de inner circles, maar om juist dat enorme spinnenweb van vage kennissen die stuk voor stuk met onzichtbare draadjes aan elkaar verbonden zijn. ’
7. Herzie de definitie van macht
Sommige netwerkwetten zoals de ‘het belang van persoonlijke relaties’ en ‘de kracht van de gunfactor’ mogen dan nog hetzelfde zijn, de manier waaróp we elkaar opzoeken en met elkaar samenwerken, is wel degelijk ingrijpend veranderd, zo stelt Aslander. ‘We leven in een informatiesamenleving. Dat alleen al heeft de dynamieken van de macht onomkeerbaar veranderd. Macht betekende vroeger dat je toegang had tot kennis en informatie waar andere mensen geen toegang tot hadden. Maar als iedereen overal toegang tot heeft, wat is die macht dan nog waard? Netwerken gaat allang niet meer over het hebben van friends in high places, het gaat nu om het hebben van friends in the right places. Het nieuwe netwerken gaat om de verbindingen die mensen op alle lagen met elkaar aangaan. En wat die mensen samen kunnen bereiken.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!