
Voor Jumbo is retailmedia een strategische pijler. De retailer biedt al drie jaar verschillende mogelijkheden om te adverteren op haar platformen. Met de introductie van een eigen self-serviceplatform voor merken in juni wil Jumbo versnellen. Lisette Fransen, hoofd Jumbo Retail Media ziet genoeg kansen.
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu Centraal2023 lijkt het jaar van retailmedia. Waarom eigenlijk?
‘In de Verenigde Staten is retailmedia al veel langer booming. De schatting van de omzet daar is dit jaar 50 miljard dollar. In Nederland bereiken we nu ook momentum. Corona en de explosieve groei van e-commerce speelt daarbij een belangrijke rol. Als retailer beschikken we bovendien over relevante first-party data. De ontwikkelingen gaan ook snel, met veel nieuwe technologie. Denk daarbij aan selfserviceplatforms en steeds meer data voor analyse, activatie en optimalisatie.’
Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor merken naast de traditionele mediakanalen.
‘Ja. De traditionele middelen zoals radio en tv hebben veel langere doorlooptijden en zijn vrij kostbaar. Op piekmomenten zitten blokken bovendien vaak vol. Adverteerders zoeken naar alternatieven voor en aanvullingen op traditionele media.’
Kun je iets zeggen over omzet, groei en innovaties bij Jumbo?
‘Jumbo Retail Media groeit hard. Voor ons bedrijf is het een strategische pijler waarin we investeren, zowel in tech als in het team. Uiteraard doen we dat samen met adverteerders. We innoveren op datavlak en meetbaarheid, en op het gebied van ad-tech met een versnelling op selfservice. Daarnaast voegen we steeds meer proposities toe, zodat we op elk moment in de klantreis in staat zijn om juiste klant te bereiken met het juiste aanbod.’
Recent heeft Jumbo een eigen selfserviceplatform geïntroduceerd. Wat zijn de mogelijkheden?
‘Jumbo biedt adverteerders de mogelijkheid om producten extra onder de aandacht te brengen bij haar klanten. Merken kunnen snel en doelgericht sponsored product campagnes opzetten, real-time monitoren en optimaliseren. Ze kunnen het platform inzetten voor sponsored product campagnes op Jumbo.com en de app. De komende periode gaan we de mogelijkheden uitbreiden naar onder andere adverteren op digitale schermen in de winkel en display advertising op de site en in de app. Het platform werkt met een relevantie- en veilingsysteem, voor zowel productcategorieën als zoekwoorden.’
Hoe belangrijk is schaal?
‘De schaal is er. Bij Jumbo hebben we een miljoenen bereik op onze digitale platformen en in onze winkels. Hoe belangrijk schaal is, blijft verder zoals altijd volledig afhankelijk van doelstellingen van de adverteerders. Voor awareness-campagnes ben je als adverteerder op zoek naar bereik. Voor conversiecampagnes zoek je naar de optimale balans tussen bereik en relevantie. De kracht zit hem in de juiste mediamix. Die moet kloppen door de gehele funnel. Uiteindelijk draait het allemaal om relevant zijn voor onze klanten en ze inspireren met de lekkerste producten.’
Jumbo is met een marktaandeel van 22 procent de nummer twee in de Nederlandse markt. De omzet steeg in het eerste halfjaar met 8,8 procent naar 5,96 miljard euro. De site jumbo.com heeft wekelijks 10 miljoen unieke bezoekers en er zijn meer dan 2 miljoen klanten die de Jumbo Extra’s app gebruiken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid