
Albert Heijn is al bijna een decennium actief met retailmedia. Met de unit Albert Heijn Retail Media Services wordt verder geïnnoveerd rond digitale media en ad tech.
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu Centraal2023 lijkt het jaar van retailmedia. Waarom eigenlijk?
‘Bij Albert Heijn bieden we al bijna tien jaar een propositie in retailmedia. Steeds meer merken herkennen de waarde van activatie op basis van klantinzichten. Dat maakt het gebruik van retailmedia in de mediamix steeds relevanter. Inspelend op de toenemende vraag naar retailmedia, zijn er in 2023 veel nieuwe partijen ook begonnen met een dergelijke propositie.’
Wat ziet Albert Heijn als de kracht van retailmedia?
‘De toegevoegde waarde van retailmedia om zowel merken te bouwen als sales te drijven, wordt steeds meer onafhankelijk bewezen. Vanuit marketing heb je altijd een Double Duty-uitgangspunt, zoals onze cmo Johan van der Zanden vaak benoemt: merkwaarde én omzet. Retailmedia draagt aan beide doelstellingen bij. ‘Retailmedia sluit steeds beter aan bij de vraag van adverteerders, en dat wordt gezien. Het biedt massabereik, data inzichten en activatiemogelijkheden in een brand safe omgeving. Daarnaast is er de mogelijkheid voor een full funnel- en omnichannelbenadering.’
Is er al iets te zeggen over het verwachte aandeel van retailmedia in de totale mediamix?
‘De verwachting van diverse media-experts en mediabureaus is dat retailmedia binnen afzienbare tijd groter wordt dan lineaire tv. De groei van retailmedia bevindt zich in een disruptieve fase, waarbij het structureler meegenomen wordt bij de invulling van de mediaplannen van adverteerders en mediabureaus.
Welke innovaties biedt Albert Heijn op dat vlak?
‘Ahold Delhaize heeft afgelopen jaar een aandeel genomen in adtech bedrijf Adhese, waarmee we onder andere de basis hebben gelegd voor de verdere uitrol van ons self-serviceplatform. De meest actuele innovaties zie je momenteel vooral in ons digitale media-aanbod. ‘Inmiddels biedt Albert Heijn meer dan zesduizend digitale schermen aan, hebben we het grootste retailloyaliteitsprogramma (5 miljoen loyalty cards) en waren we in 2021 de eerste in Europa met een RoPo effectstudie (Research online, Purchase offline).’
Hoe belangrijk is schaal?
‘Voor de groei van een merk is schaal essentieel. Massabereik, en specifiek ook kwaliteit van bereik is een belangrijk onderdeel van schaal om de juiste effecten te sorteren. Met AH Retail Media Services bieden we een groot platform met miljoenenbereik (60 miljoen klantcontacten per week). Niet alleen in de Albert Heijn-winkels, maar ook op ah.nl en in de app en via AH to go. We laten onafhankelijk onderzoek uitvoeren om het bereik en effect van onze retailmediamiddelen te valideren op zowel brand- als sales uplift. Daaruit blijkt ook dat AH retailmedia uniek bereik toevoegt aan de rest van de mediamix, waar televisie vaak onderdeel van is. Naast de mogelijkheid van massabereik, is het ook de kracht van retailmedia dat je getarget (op schaal) je doelgroep kunt bereiken met first party data.'
Hoe zien zijn nieuwe partijen die deze schaal proberen te creëren?
‘Schaal creëren is een essentieel onderdeel van retailmedia. Met het oog op relevantie van schaal, biedt Albert Heijn Retail Media Services ook de mogelijkheid om massabereik te realiseren. Dit kan tegenwoordig ook via de kanalen van Gall & Gall en Etos. Daarbij komen we weer bij het Double Duty-uitgangspunt: we bouwen merken en verhogen sales. Bovendien zijn we in staat om closed loop campagne performance te meten en campagnes te optimaliseren op basis van onze first party data.’
Marktleider Albert Heijn zag het aandeel in 2022 stijgen naar 37 procent. Albert Heijn begon in 2015 als eerste supermarkt in Nederland met retailmedia, om meer mogelijkheden voor adverteerders te creëren via relevante digitale of fysieke punten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid"We bouwen merken ...". Interessant. In welke mate dan? Retail media heeft vooral betrekking op contactmomenten op de (digitale) winkelvloer, lijkt me. En, als mensen voor het (digitale) schap staan wil je ze als merk activeren om jóuw product in het boodschappenmandje te leggen. Daarmee lijkt het me toch vooral een activatiemedium, gericht op het verhogen van de sales.