Gemiddelde kijktijd sportzenders daalt met 76 procent

De primaire inkomstenbron van Fox Sports is voor bijna een halfjaar compleet weggevaagd, constateert Arthur Terpstra van MAGNA.

123RF

Laten we vooropstellen; er zijn belangrijkere dingen dan voetbal. Niet veel, maar ze zijn er. Zo staat de gezondheid van iedereen altijd op de eerste plaats en zo hoort het ook. Het stilleggen van de voetbalcompetities vanwege het coronavirus is dan ook volkomen logisch. En toch deed deze beslissing echt wel pijn bij mij als voetballiefhebber.

Het persoonlijke leed daargelaten, is dit natuurlijk ook een zakelijke ramp van jewelste. Het is heel leuk al die documentaires op Fox Sports, Ziggo Sport en Eurosport, maar eerlijk is eerlijk: daar zit toch geen hond op te wachten? En dat blijkt ook. Als je de gemiddelde kijktijd naar deze zenders naast elkaar zet in pre-corona (13-01 t/m 08-03) en post-corona (09-03 t/m 07-06) uitbraak, dan is de gemiddelde kijktijd met maar liefst 76 procent afgenomen.

1

Als we een blik werpen op de ontwikkelingen rondom het dag- en weekbereik van de sportzenders, dan zien we dalingen van respectievelijk 39 en 26 procent.

2

We zien dus dat kijkcijfers op alle vlakken dalen en dat zou normaliter betekenen dat er meer spots nodig zijn om de doelstellingen van adverteerders te behalen. Maar als ook de adverteerders afhaken, dan worden de commercialblokken uiteindelijk toch kleiner.

Het aantal commercials per week is met 15 procent afgenomen en de gemiddelde kijkdichtheid van de zenders met maar liefst 75 procent gedaald. In Jip en Janneke taal: er worden dus minder commercials verkocht die ook nog eens veel minder waard zijn. En denk daarnaast eens aan al die opgezegde abonnementen (in het geval van Fox Sports en Ziggo Sport). Dit doet pijn, heel veel pijn…

Pleister Bundesliga niet groot genoeg voor Fox Sports

Tot overmaat van ramp gaat de Nederlandse competitie pas in september weer van start. De primaire inkomstenbron van Fox Sports is dus gewoon voor bijna een half jaar compleet weggevaagd. Pleister op de wond is weliswaar de herstart van de Bundesliga, maar die pleister zal nooit groot genoeg zijn om de hele wond te bedekken.

De opening van de Bundesliga met de Kohlenpott Derby (Dortmund vs. Schalke) trok nog zo’n 200.000 kijkers, maar dit aantal is daarna ook niet meer behaald. Zelfs niet door de topper Bayern München - Dortmund met 190.000 kijkers. En ja, de cijfers van de Bundesliga liggen een stuk hoger dan voorheen, maar we moeten nou niet doen alsof we het hier echt over grote aantallen hebben.

3

Toekomstperspectief sportzenders

De echte voetballiefhebbers zappen nog wel naar de sportzenders nu er geen EK is op de NPO, zeker als vakantie ook echt in eigen land gevierd gaat worden. Maar een snel herstel bij Fox Sports is ondenkbaar.

De Nederlandse competitie begint pas in september en dat is toch echt waarvoor de mensen de zender in hun pakket hebben. Uiteraard zal de eerste competitieronde veel bekijks hebben, maar het gebrek aan toeschouwers in het stadion tijdens de wedstrijd zal de kijkervaring ook devalueren. Het is maar de vraag of de gemonteerde geluiden tijdens de wedstrijd dit kan opvangen. Al wordt het tot nu toe wel positief ontvangen.

Ziggo Sport gaat daarentegen sneller herstellen van de coronaklap. De Spaanse en de Engelse competitie worden snel weer hervat en dat zijn toch twee competities waar we eigenlijk meer op zitten te wachten dan de Bundesliga. Tel daarbij op dat ook de Formule 1 weer van start gaat in juli en het begint er zowaar weer wat rooskleuriger uit te zien voor deze zender. Waarschijnlijk worden de kijkcijfers van deze zomer zelfs beter dan die van vorig jaar.

 Arthur Terpstra is senior av consultant bij MAGNA/IPG Mediabrands 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie