De publieke omroep krijgt een aantal grote veranderingen, zo heeft de coalitie vandaag besloten. De NPO wordt niet helemaal reclamevrij, zoals eerder bepleit, maar reclameblokken op tv worden geschrapt vóór 20.00 uur 's avonds. Ook online wordt de NPO helemaal reclamevrij, een streep door de rekening van Ster-directeur Frank Volmer, die voor 2019 op meer online inkomsten rekende.
Woordvoerder Sander van Dam van mediaminister Arie Slob bevestigt de plannen.
Door het deels schrappen van advertenties gaat NPO 60 miljoen euro aan inkomsten per jaar mislopen. Het Rijk gaat 40 miljoen euro compenseren en de 20 miljoen euro die overblijft, moet komen uit bezuinigingen, omroepleden of kabelmaatschappijen.
Of radioreclame op de NPO-zenders ook beperkt wordt, is onduidelijk. Volgens Van Dam wordt dat bekend als Slob later deze maand zijn mediabrief presenteert aan de Tweede Kamer.
NPO3
Het kwakkelende NPO 3 gaat op de schop en wordt grotendeels regionaal.
Het kabinet heeft verder besloten dat de ledenaantallen die nodig zijn om als omroep te kunnen blijven bestaan omlaag gaan naar 50.000. Dat is goed nieuws voor omroepen als WNL en Human. Grote omroepen krijgen minder budget, kleinere meer.
Het is nog niet bekend per welke datum de veranderingen worden doorgevoerd.
Adverteerdersbond BVA en ondernemersorganisatie VNO-NCW spraken zich eerder dit jaar uit tegen een reclamevrije publieke omroep. Volgens BVA-voorzitter Frenkel Denie komt de 'freedom of commercial speech' hiermee nog meer in het gedrang.
BVA-voorzitter Henriëtte van Swinderen reageert op het nieuwe kabinetsvoorstel: 'BVA ziet geen enkel voordeel in de plannen van het kabinet om reclame op tv (deels) en online af te schaffen. Er wordt geen probleem mee opgelost en uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers. Merken kunnen specifieke doelgroepen -zoals ouderen- niet meer goed bereiken, tv wordt onbetaalbaar voor kleinere organisaties en start-ups en miljoenen euro’s lekken weg naar buitenlandse techpartijen. NPO loopt zo’n 70 miljoen aan inkomsten mis en meer dan de helft van de kijkers is niet bereid hier meer belasting voor te betalen. Kortom: een onbegrijpelijk plan, slecht voor mensen, slecht voor merken.'
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
beter